موسسه فرهنگی هنری دهکده هنر دارای تجهیزات حرفهای و نیروهای بادانش و مجرب برای تدوین انواع فیلمهای مستند صنعتی، داستانی، تیزر و سایر گونههای فیلمسازی است. در این راستا، با گردآوری و انتشار مقالات مرتبط با موضوعات فنی فیلمسازی و تولید فیلم، بدنبال بالابردن سطح دانش و پاسخ به نیاز مخاطبین خود هستیم.
این مقاله از شامل دو بخش است؛ در بخش نخست، چندین تکنیک مهم در تدوین فیلم مورد اشاره قرار گرفته و در بخش دوم، هفت نفر از بهترین تدوینگران برتر سینما معرفی شده است.
تدوین چیست؟
تکنیکهای ویرایش فیلم توسط ویراستاران فیلم برای گفتن داستانهاییست که با استفاده از محتوای ویدیویی از طریق ورود فیلم به یک برنامه تدوین، سازماندهی نماها بر اساس صحنهها و عکسها و مونتاژ قطعات برای ایجاد داستانی جذاب استفاده میشود.
ویرایش، شامل ایجاد یک داستان با چشمان و احساسات شماست. بسته به برشها و تکنیکهایی که استفاده میکنید، این فرآیند میتواند شامل ویرایش قابل مشاهده و نامرئی باشد. ویدئو
شرایط و تکنیکهای ضروری ویرایش فیلم؛
اگر میخواهید تدوینگر شوید، باید برخی از اصطلاحات و تکنیکهای ضروری ویرایش فیلم را یاد بگیرید.
ویرایش پیوسته یا تدوین خطی (CONTINUITY EDITING)؛
این تکنیک ویرایش یک اتفاق پیوسته در تدوین است.
خطای تداوم (CONTINUITY ERROR) ؛
تداوم در تدوین یک نوع اشتباه است و زمانی اتفاق میافتد که در تدوین عناصر بصری متناقض در تصاویر باشد.
برش متقاطع (CROSS-CUTTING) ؛
این تکنیک این ظاهر را میدهد که دو خط داستانی به طور همزمان اتفاق میافتد. این تکنیک در ایران به نام «تدوین موازی» مصطلح شده است.
قطع كردن (CUT) ؛
از برشها برای انتقال از یک تصویر به تصویر دیگر استفاده کنید.
برش (CUTAWAY) ؛
این تکنیک به یک نما از صحنهای اشاره میکند که یک تصویر دارای حرکت را قطع میکند.
حل شدن (DISSOLVE) ؛
این زمانی اتفاق میافتد که شروع یک شات به تدریج با انتهای عکس دیگر همپوشانی داشته باشد.
ویرایش (EDITING) ؛
شامل انتخاب و ترکیب تصاویر فیلم برای ایجاد یک داستان کامل است.
فرآیند ویرایش (EDITING PROCESS) ؛
فرآیند ویرایش فیلم، بخشی از فرآیند پس از تولید است و شامل فیلم فیزیکی یا فناوری دیجیتال است.
ویرایش انتقال (EDITING TRANSITIONS) ؛
برشهای متقاطع، محو شدن، حل شدن، پاک کردن، و برشهای پرش همگی انتقالهای ویرایش هستند.
نمای معرف (ESTABLISHING SHOT) ؛
تصویر مکانی است که برای کمک به بینندگان (برای درک بیشتر پلان) نشان داده میشود.
نمای چشمی (EYELINE MATCH) ؛
این تکنیک ویرایش به جای نشان دادن خود شخصیتها، آنچه را که شخصیتها میبینند یا تجربه میکنند، نشان میدهد.
محو شدن (FADE) ؛
با محو شدن، عناصر بصری و صوتی به تدریج ناپدید میشوند، زیرا عناصر جدید برای پیشنهاد یک تنظیم یا زمان جدید، کنترل میشوند.
دیافراگم (IRIS) ؛
این انتقال شامل دایرهای است که اندازه آن افزایش و سپس کاهش مییابد.
(J CUTS) ؛
این تکنیک ویرایش شامل پخش صدا قبل از تصویر است.
برش پرشی (JUMP CUT)
این نوع برش ناگهانی است و بخشهای کلیدی یک کنش را حذف میکند.
(L CUT) ؛
برای برش L، اجزای صوتی و بصری با اندازههای متفاوتی بین تصاویر تغییر میکنند.
برش همگون (MATCH CUT) ؛
این تکنیک ویرایش دو نما با ترکیببندی مشابه را در کنار هم قرار میدهد.
مونتاژ (MONTAGE) ؛
مونتاژ مجموعهای از نماهایی است که میتواند داستانی را روایت کند یا تأثیری عاطفی بگذارد.
رول (ROLL) ؛
این تکنیک متن یا گرافیک را به بالا یا پایین صفحه نمایش میدهد.
برش اولیه (ROUGH CUT) ؛
این برش اساساً یک پیشنویس است، رافکات نسخه اولیه یک فیلم است.
سکانس پلان (SEQUENCE SHOT) ؛
این شات طولانی معمولا برای یک صحنه کامل طول میکشد.
چشم ناظر (SHOT REVERSE SHOT) ؛
این تکنیک ویرایش به جای نشان دادن خود شخصیتها، آنچه را که شخصیتها میبینند یا تجربه میکنند، نشان میدهد.
نمای معکوس متقابل (REVERSE SHOT) ؛
این تکنیک شامل نماهای متناوب از روی شانه از دو شخصیت است، معمولاً زمانی که با یکدیگر صحبت میکنند.
استاندارد (THE STANDARD) ؛
این نوع برش که به عنوان برش مستقیم نیز شناخته می شود، بدون واسطه از یک شات به شات دیگر میرود.
افزونههای صوتی (SWEETENING) ؛
این تکنیک شامل افزودن جلوههای صوتی یا موسیقی به فیلم است.
پاک کردن (WIPE) ؛
پاک کردن یک الگو یا عنصر بصری است که به عنوان یک عکس به عکس دیگر تبدیل میشود.
تکنیکها و اصول ویرایش برای فیلمسازان؛
هنگامی که در این زمینه شروع میکنید، این اصول تدوین فیلم را دنبال کنید.
- برای ویرایش عکس بگیرید.
- همانطور که کارگردان صحنهای را فیلمبرداری میکند، به تدوین فکر کنید و نماهای مناسب را برنامهریزی یا توصیه کنید.
- اقدام مهم را انتخاب کنید.
- وقتی در حال تدوین هستید، بدون تردید بخشهایی که به داستان مربوط نیست را حذف کنید و از نماهایی استفاده کنید که داستان را بیان میکنند.
- فقط آنچه را که داستان به آن نیاز دارد انتخاب کنید.
- دریغ نکنید که راشهای عالی را کنار بگذارید، اگر داستان را پیش نبرد. (ویدئو)
- با هر ویرایش، چیز جدیدی را نشان دهید.
- هر برش باید یک دیدگاه جدید یا اطلاعات اضافی را نشان دهد.
- اندازه و زاویه شات را تغییر دهید.
- خلاق باشید و از بریدگی بین عکسهای مشابه خودداری کنید.
- برای مخفیکردن ویرایشهای پرش از CUTAWAY ها استفاده کنید. (ویدئو)
- در صورت لزوم، برشهایی را بین عکسهای مشابه قرار دهید.
مرحله بین اندازه عکس؛
- برای جریان بهتر، یک عکس میانی بین یک نمای نزدیک و یک عکس بلند اضافه کنید.
- از یک عکس اصلی برای نمای کلی استفاده کنید
- مکانها و تنظیمات را با عکسهای طولانی ایجاد کنید.
- سرعت را به درستی دریافت کنید
- سرعت هر شات را طوری تنظیم کنید که بینندگان بتوانند بدون از دست دادن علاقه آن را درک کنند.
- از انتقال های درست استفاده کنید
- در مورد مناسبترین انتقالهایی که میتوانید برای پیوستن به عکسهای مختلف استفاده کنید فکر کنید.
- ویرایش در عمل
- در طول یک اکشن، به جای شروع یا پایان اکشن، برای یک صحنه نرمتر، ویرایش کنید. مثال؛ ماتریس
- عکسهای متحرک را به عکسهای ثابت برش ندهید
- از یک عکس متحرک به عکس دیگر یا از یک عکس ثابت به عکس دیگر برش دهید.
- به صدا توجه کنید
- سطح صدا را در هر صحنه ثابت نگه دارید.
- موسیقی متن خود را با دقت بسازید
- مطمئن شوید که موسیقی و جلوههای صوتی دیالوگ را خفه نمیکنند.
- از صدایی استفاده کنید که در سراسر ویرایش منتقل میشود.
- برای جلوگیری از سکوت، نویز پس زمینه محیط را اضافه کنید و برای تنوع از برش های J یا L استفاده کنید.
- ردیابی تصویر بزرگتر را دنبال کنید
- مطمئن شوید که هر برش به کل صحنه یا فیلم کمک میکند.
نمونههایی از بهترین تدوینها؛
نام فیلم؛ بچه راننده – تکنیک؛ کات کردن به موسیقی
صدا نقش مهمی در این فیلم ایفا میکند، زیرا هر برش برای هماهنگی با جلوههای صوتی یا موسیقی تدوین میشود.
نام فیلم؛ پدرخوانده – تکنیک؛ تدوین موازی
در این فیلم، تدوینگر نماهایی از صحنههای بسیار متفاوت، مانند غسل تعمید و عملیات قتل را در کنار هم قرار میدهد تا لایههای جدیدی از معنا را اضافه کنند.
نام فیلم؛ آروارها – تکنیک؛ تدوین پرتنش
این مثال استادانه نشان میدهد که چگونه تدوینگر میتواند با برش دادن نماهای مختلف فیلم، با استفاده از افزایش سرعت، برای بالا بردن این احساس، تنش ایجاد کند.
نام فیلم؛ مکس دیوانه – تکنیک؛ تدوین مهیج
این فیلم با کمکردن نما و ادامه حرکت، هیجان مداوم و بیامان را ارائه میدهد.
نام فیلم؛ گاو خشمگین – تکنیک؛ فراگیری تمهای احساسی
تدوینگر برنده اسکار این فیلم، سکانسهایی از صحنههای احساسی و صحنههای اکشن خلق کرد تا بیننده را از احساسات درونی شخصیت اصلی لبریز کند.
برنامه برای یادگیری تدوین؛
برای تبدیلشدن به یک تدوینگر عالی فیلم، به ترکیبی از دانش آکادمیک و تجربه نیاز دارید. تماشای ویدیوهای یوتیوب میتواند به شما کمک کند تا برخی از اصول فنی را ببینید و یادگیری در مدارس فیلمسازی میتواند به شما کمک کند دانش آکادمیک به دست آورید و در این صنعت جای پایی داشته باشید.
برنامههایی مانند Adobe Premiere Pro میتوانند تمام نیازهای تدوین فیلم شما را برطرف کنند. این نرمافزار همه کارها را از واردکردن و برش فیلم گرفته تا افزودن افکت انجام میدهد.
Adobe Premiere Pro با محصولات دیگری مانند After Effects و Adobe Stock ادغام شده است. با این برنامهها میتوانید به راشهای بیشتری دسترسی داشته باشید و افکتها را اضافه کنید.
تمرین ممکن است کامل نباشد، اما میتواند مهارت شما را افزایش دهد. با تکمیل آموزشها، میتوانید مهارتهای جدیدی بیاموزید و تواناییهای تدوین فیلم خود را بهبود بخشید.
تدوینگر حرفهای شوید؛
بهترین تدوینگران فیلم خلاق و مصمم هستند، حتی زمانی که با موقعیتهای سختی روبرو میشوند. آنها همچنین به طور مداوم در تلاش برای بهبود هنر خود هستند.
برخی از تدوینگران فیلم شغل تمام وقت برای یک استودیوی تولید دارند، در حالی که برخی دیگر مشاغل آزاد برای چندین مشتری دارند. بسیاری در هفته 40 ساعت کار میکنند و برخی پروژههای بیشتری را هم انجام میدهند.
بسیاری از تدوینگران فیلم به انجمن تدوینگران فیلم متحرک، اتحادیهای از متخصصان فیلم پس از تولید، میپیوندند. انجمن ویراستاران همچنین منابع شبکه و توسعه را ارائه میدهد.
بسیاری از تدوینگران فیلم به عنوان کارآموز، دستیار تدوینگر یا دستیار تولید شروع به کار میکنند. از آنجا میتوانید یک شبکه بسازید و به دنبال مشاغلی باشید که به مسئولیت و مهارت بیشتری نیاز دارند.
برای شروع، یک وب سایت راهاندازی کنید و شروع به آپلود کار خود کنید. برای تمرین تدوین، فیلمهای استوک را دانلود کنید.
برای پیشرفت مهارتهای تدوین خود، تا حد امکان تجربه کسب کنید. تدوینگران فیلم با تجربه اغلب میتوانند پروژههای بزرگتر و پردرآمدتر را انتخاب کنند.
کلمات کلیدی برای مهارت؛
برای برتری به عنوان یک تدوینگر فیلم، به این مهارتهای کلیدی نیاز دارید؛
خلاقیت، تدوین، فیلمسازی، ابتکار عمل، شور و اشتیاق، نگاه تیزبین در جزئیات
هفت تدوینگر برتر سینما؛
مایکل کان
تدوینگر؛ پارک ژوراسیک
مایکل کان در 8 دسامبر 1935 در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد.شهرت او برای فیلمهای پارک ژوراسیک (1993)، نجات سرباز رایان (1998) و گزارش اقلیت (2002) است.
از دیگر فیلمهایی که او تدوین کرده است میتوان به؛ برخورد نزدیک از نوع سوم، ایندیانا جونز و معبد عذاب، ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی، کاسپر، دنیای گمشده: پارک ژوراسیک، اگر میتوانی مرا بگیر، پیتر پن، لیمونی، لینکلن
آلن ادوارد بل
تدوینگر؛ 500روز تابستان
تدوینگر؛ 500روز از تابستان
آلن ادوارد بل برای آثارش در 500روز تابستان (2009)، بازی عطش2 (2013) و بازی عطش؛ پرنده مقلد – قسمت 1 (2014) شناخته شده است.
آب برای فیلها، مرد عنکبوتی شگفتانگیز، بازی عطش
لی اسمیت
تدوینگر؛ تلقین
لی اسمیت در سال 1960 در سیدنی، نیو ساوت ولز، استرالیا به دنیا آمد. او برای کارهایش در؛ تلقین (2010)، دانکرک (2017) و 1917 (2019) شناخته شده است.
از دیکر کارهای او میتوان به؛
بتمن آغاز میکند، فیلم مردان ایکس درجه یک، شوالیه تاریکی برمیخیزد
استفان میریونه
تدوینگر؛ مرد پرنده یا (فضیلت غیرمنتظره جهل)
استفن میریونه در 17 فوریه 1969 در شهر سانتاکلارا کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. نام کامل او استفان آنتون میریونه است.
او بهخاطر کارش در فیلمهای مرد پرنده یا (فضیلت غیرمنتظره جهل) (2014)، ترافیک (2000)، بابل (2006)، خبرچین! و بازی عطش شناخته شده است.
کرک باکستر
تدوینگر؛ دختری با خالکوبی اژدها (2011)
کرک باکستر در سال 1972 در سیدنی نیو ساوت ولز استرالیا به دنیا آمد. او تهیهکننده و تدوینگر است که برای فیلمهای دختری با خالکوبی اژدها (2011)، شبکه اجتماعی (2010) و مورد عجیب بنجامین باتن (2008) شناخته شده است.
تلما شون میکر
تدوینگر؛ رفتگان
تلما شون میکر در 3 ژانویه 1940 در الجزایر با نام تلما کولبر شون میکر متولد شد. او برای کارش در رفتگان (2006)، مرد ایرلندی (2019) و گرگ والاستریت (2013) شناخته شده است. او قبلا با مایکل پاول ازدواج کرده بود. از دیگر کارهای او میتوان به هوانورد، جزیره شاتر و هوگو اشاره کرد.
ویلیام گلدنبرگ
تدوینگر؛ آرگو
ویلیام گلدنبرگ در 2 نوامبر 1959 در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او برای کارهایش در آرگو (2012)، سی دقیقه پس از نیمهشب (2012) و معاون میامی (2006) شناخته شده است.
از دیگر کارهای او میتوان به جک کانگورو، سیبیسکویت، شاگرد جادوگر و تبدیل شوندگان، تاریکی ماه اشاره کرد.
اگر به مقالات از این دست علاقه دارید پیشنهاد میکنیم از مقاله “برترین مدیران فیلمبرداری سینمای جهان” و مقاله ” آموزش کارگردانی و پخش زنده ویدیوهای ورزشی ” را نیز مطالعه کنید.
در آینده مقالات دیگری نیز که برای سایر بخشهای تولید در سینما بکار میآیند را معرفی خواهیم کرد.
ترجمه؛ بهنام شاهحسینی
اگر این محتوا برای شما قابل استفاده بود، خوشحال میشوم آنرا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید. ضمنا برای تماشای آموزشها و ترفندهای ویدئویی بیشتر میتوانید به صفحه اینستاگرام دهکده هنر بپیوندید.
درباره دهکده هنر
دهکده هنر یک موسسه فرهنگی هنری با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد و از سال 1381 بصورت تخصصی در زمینه برنامهریزی، برگزاری و پوشش تصویری رویداد، همایش و کنفرانس ها در سطح ملی و بینالمللی فعالیت میکند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجاره واحد سیار میتوانید بصورت رایگان از همکاران ما مشاوره دریافت کنید. شماره تلفن تماس : 09120216167