برگزارکننده همایش و رویداد

برترین مدیران فیلمبرداری

برترین مدیران فیلمبرداری سینمای جهان

در میان همه حرفه‌ها همیشه بهترین آن‌ها برجسته است. مانند سیاستمداران، تجّار و هنرمندان. انتخاب بهترین فیلمبردار سخت و شاید سلیقه‌ای باشد، اما این فهرست پر از افراد با استعداد است. اگر می‌خواهید فیلمبرداری فیلم شما شبیه بهترین سینماگران جهان باشد، ادامه این مطلب را بخوانید.

کلید انتخاب بهترین فیلمبردار؛

ما تکنیک‌های کلیدی سینمایی برترین مدیران فیلمبرداری – که هم‌اکنون کار می‌کنند- را مورد استفاده قرار می‌دهیم. همچنانکه گفته شد انتخاب «بهترین فیلمبردار»، سخت است و سلیقه‌ای. با این حال آثار خاصی وجود دارند که مورد تحسین جهانی قرار می‌گیرند. چه عاملی باعث می‌شود تا برخی از فیلمبرداری‌ها در سینما بهترین باشند؟

نخست، باید اذعان کنیم که بدون یک فیلمبردار بزرگ نمی‌توان فیلمبرداری عالی داشت. بنابراین …

چه چیزی یک سینماگر بزرگ را می‌سازد؟ ترکیبی از تکنیک‌های فیلمبرداری، مهارت‌های ارتباطی، و تمایل به کنار زدن محدودیت‌ها با آزمایش، همگی یک «مدیر فیلمبرداری» برتر را می‌سازند.

اما یک مدیر خوب باید مهارت‌های تجاری و ارتباطی نیز داشته باشد، دو زمینه‌ای که هرگز روی صفحه نمایش نشان داده نمی‌شوند. فیلمبرداران باید ترکیبی منحصر به فرد از همکاری و رهبری را به کار گیرند. آنها ریاست بخش دوربین را بر عهده دارند و از نزدیک با کارگردان کار می‌کنند.

تصویربردار یا مدیر فیلمبرداری، کدام واژه صحیح است؟

تفاوت در چیست؟

اصطلاحات تصویربردار و مدیر فیلمبرداری اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. همان حرفه، با دو عنوان متفاوت. پس چرا هر دو اصطلاح وجود دارد؟

دلیل تاریخی این است که صنایع فیلم بسیاری از کشورها به طور مستقل تکامل یافته‌اند و اصطلاحات مختلفی برای نقش‌های مشابه ایجاد شده است.

مسئولیت در هر دو مورد یکسان است؛ اجرای سبک بصری یک پروژه، و کار با دوربین – شامل همه تجهیزات – که پس از آن مدیر فیلمبرداری، بخش‌های مربوطه خود را مدیریت می‌کند.

هر فیلمساز در این فهرست از فیلم به عنوان یک رسانه هنری واقعی استفاده می‌کند، که در هر پروژه با میز آن صحنه، تکنیک‌های نورپردازی، لحن، حرکت دوربین و بافت برای خلق آثاری استادانه برخورد می‌شود. این موارد، بدون شک راهنمای یک فیلمبردار برای تصاویر نهایی است.

برترین مدیران فیلمبرداری؛

برترین مدیران فیلمبرداری؛ راجر دیکنز

راجر دیکنز

نمی‌توان انکار کرد که راجر دیکنز یکی از بهترین فیلمبرداران همه دوران است. او طی 25‌سال گذشته همیشه در اوج بوده است. احترام به داستان، سبک او را در هر فیلمی نشان می‌دهد. سبکی که به دلیل استفاده از نور طبیعی و کاربردی، ظرافت در کار با دوربین و تنوع در رنگ، به شکل خلاقانه، قابل توجه است.

دیکنز به ندرت با عدسی آنامورفیک فیلمبرداری می‌کند، زیرا به نظر او هنگام پردازش نور، بسیار کند است. می‌توانید با مشاهده این ویدیو درباره سبک فیلم‌برداری راجر دیکنز اطلاعات بیشتری کسب کنید، یا با جستجو – جایی که او شیوه‌های دیوانه‌وار فیلم‌برداری آن‌ها در سال 1917 را توضیح می‌دهد- آثار بی‌نظیر او را ببینید.

سبک بصری او شامل؛ نور طبیعی، تصویر‌برداری ظریف و استفاده بی‌باک از رنگمایه‌ها است.

 

فیلم های برگزیده راجر دیکنز به عنوان مدیر فیلمبرداری؛

 1917، بلید رانر 2049، سقوط آسمان، تگرگ، سزار، سیکاریو، شکست ناپذیر، زندانیان، رستگاری در شاوشنک، فارگو، راه رفتن مرد مرده، لبوفسکی بزرگ، ذهن زیبا، جایی برای پیرمردها نیست.

جوایز: برنده 2 جایزه اسکار. 118 جایزه معتبر دیگر و 149 نامزدی.

«…اگر فیلمی مثل «مرد جدی» بودجه هنگفتی نداشته باشد، کار شما سخت است و هنگامی که فیلم‌برداری می‌کنید، حتی اگر نور دقیقاً آن چیزی نیست که می‌خواهید، با تنظیمات پیشرفته دوربین، می‌توانید نور، اشباع و کنتراست را تغییر دهید. _ راجر دیکنز

راجر دیکنز

 

برترین مدیران فیلمبرداری؛ کالب شانل

کالب شانل

کالب شانل یکی از بهترین فیلمبردارانی است که در حال حاضر در هالیوود کار می‌کند. چه چیزی سبک بصری شانل را تعریف می‌کند؟

حرکت دوربین.

فرقی نمی‌کند که او در حال فیلمبرداری از اسب‌ها، اردک‌ها و یا قطارها باشد. شانل، این فیلمبردار چیره دست می‌داند که چگونه از دوربین برای ثبت حرکت در فیلم به پویاترین شکل استفاده کند.

گرچه شانل به عنوان یک هنرمند، چیزی را اثبات کند، اما همچنان در فیلمبرداری خود پیشروی می‌کند.

 

چکیده شناسنامه کاری کالب شانل؛

سبک بصری؛ حس حرکت (دوربین و سوژه)

فیلم‌های برگزیده؛ اسب سیاه، عادی، پرواز دور از خانه، جک ریچر، مصائب مسیح، شیر شاه (2019)

جوایز: نامزد 5 جایزه اسکار، برنده 9 جایزه معتبر جهانی و 8 نامزدی دیگر.

آبراهام لینکلن – شکارچی خون آشام شاید پردرآمدترین فیلم او نباشد، اما کار کارگردان، چیره‌دستی مدیر تصویربرداری را به نمایش می‌گذارد. شانل با استفاده از مهارت‌های حرکتی خود، صداقت لینکلن – که از کتاب‌های درسی می‌شناسیم  – را به اکشن آبه تبدیل می‌کند.

شانل شش بار نامزد جایزه اسکار شده ولی هیچگاه آن را به خانه نبرده است. حتی کار خیره‌کننده که در فیلم مهیج شیر شاه انجام داد نتوانست عشقی را از آکادمی برای او به ارمغان آورد.

برترین مدیران فیلمبرداری؛ رودریگو پریتو

رودریگو پریتو

رودریگو پریتو فیلمبرداری است که با فیلم «عشق سگی» به جوایز بین‌المللی حمله کرد. و در فیلم‌های بعدی مهارت و توانایی فزاینده او در هر ژانری نشان داده شده است.

21گرم و بابل سه گانه‌ای را تکمیل می‌کنند که هنرمندی جاه طلب و نترس را برجسته می‌کند. 21‌گرم از فیلم پر سرعت با دوربین دستی و دکل‌های استدیکم استفاده می‌کند. نرمی و بافت با استفاده از دانه‌های فیلم (گرین)، طی فرآیند بای پس روشن به دست ‌آمده‌است.

در بابِل، پریتو از انواع دوربین‌ها، تصاویر خنثی و لنزهای دوربین، برای دستیابی به زبان بصری منحصربه‌فردی برای سه داستان که در قاره‌های مختلف رخ می‌دهند، استفاده می‌کند.

 

چکیده شناسنامه کاری رودریگو پریتو؛

سبک بصری؛ نگاه او طبیعیت‌گرایانه است. دوست دارد با جسارت لنز تصویربرداری کند. فیلمبرداری روی دست. قالب‌های تصویری فیلم را ترکیب کند. از فیلترهای رنگی برای افزایش کنتراست استفاده کند.

فیلم‌های برگزیده؛ کوه شکسته، هوس، احتیاط، الکساندر، عشق سگی، فریدا، ۲۱ گرم، بابل، بیوتیفول، گرگ وال استریت، سکوت

جوایز: نامزد 2 جایزه اسکار. 16 برنده و 45 نامزدی دیگر.

فریدا، الکساندر، بیوتیفول، کوهستان بروکبک و گرگ وال استریت شاهدی هستند که مدیر فیلمبرداری چگونه عاشق این کار است.

هماهنگی «پریتو» از یک پروژه به پروژه‌ای دیگر و ارتباط قوی با کارگردانان، قدرت فنی او را مشخص می‌کند.

«عناصر بصری برای مطابقت با جنبه عاطفی هر داستان و شخصیت‌های آن تغییر و به شما کمک می‌کند تا ببینید در داستان کلی کجا هستید. ما سه داستان را به دلیل ساختار فیلم به چند بخش رنگی تقسیم کردیم.» – رودریگو پریتو

سبک فیلمبرداری او متنوع است و تصویری که به دست می‌آورد به اندازه کارگردانانی که به خوبی با آنها همکاری می‌کند متفاوت است. یکی از جدیدترین فیلم‌های او، مسافران، تایید می‌کند که پریتو یکی از بهترین فیلمبرداران است.

برترین مدیران فیلمبرداری؛ رابرت ریچاردسون

رابرت ریچاردسون

رابرت ریچاردسون که به “روباه نقره‌ای” معروف است، با بزرگترین کارگردانان هالیوود کار کرده است. او فیلم‌های مختلفی را با امضای جسورانه و واضح خود که نور پس زمینه بالایی دارند، زیبا کرده است.

او نور را برای کل قاب شکل می‌دهد و اغلب به دنبال انگیزه نورپردازی نیست، اما در عوض بر غرایز خود تکیه می‌کند.

چکیده شناسنامه کاری رابرت ریچاردسون؛

سبک بصری؛ نورپردازی سخت از بالا (منابع نوری بزرگ). نورپردازی حاشیه‌ای. ترجیح جرثقیل‌های دستی برای حرکت صاف

فیلم‌های منتخب؛ حرامزاده‌های بی‌شکوه، بیل را بکش، هوانورد، هشت نفرت‌انگیز، جزیره شاتر، کازینو، چند مرد خوب، جی اف‌کی، قاتلان بالفطره

جوایز: برنده 3 جایزه اسکار. 15 جایزه دیگر و 98 نامزدی.

یکی از تکنیک‌های ریچاردسون کنترل نور صحنه با دیمرهایی است که به طور فعال نور را در حین عکسبرداری کم یا زیاد می‌کند. در کیل را بکش، ریچاردسون تصویری از زاویه بالا گرفت که قابل تامل است.

فیلمبرداران – بهترین فیلمبرداری – مدیر فیلمبرداری – رابرت ریچاردسون – بیل را بکش

الیور استون، کوئنتین تارانتینو و مارتین اسکورسیزی سه کارگردان برجسته‌ای هستند که با ریچاردسون کار کرده‌اند.

رابرت ریچاردسون - Kill-Bill 

امانوئل لوبزکی

امانوئل لوبزکی

امانوئل لوبزکی یکی دیگر از استادان مدرن است که مطمئناً در فهرست بهترین فیلمبرداران قرار خواهد گرفت. او تنها فردی است که سه سال متوالی اسکار را برای فیلمبرداری پیاپی دریافت کرده است.

چکیده شناسنامه کاری رابرت امانوئل لوبزکی؛

سبک تصویری: نور طبیعی و پراکنده. لنزهای زاویه باز. ترجیح گرفتن نمای طولانی.

فیلم‌های منتخب: فرزندان، جاذبه، بازگشته، مرد پرنده یا (فضیلت غیرمنتظره جهل)

جوایز: برنده 3 جایزه اسکار. 144 برنده دیگر و 75 نامزدی.

پنج نامزدی او در بخش بهترین فیلمبرداری شکی باقی نمی‌گذارد که هنر او توسط بهترین فیلمبرداران و مخاطبان، مورد سپاس قرار گرفته است.

او مدت‌ها بخاطر «برداشت‌های طولانی» با سکانس‌هایی که تا 12دقیقه طول می‌کشد، شناخته شده است.

تصاویر متعددی که در «مرد پرنده» به‌طور یکنواخت تدوین شده‌اند، – در حین حرکت‌های دوربین در یک مسیر (pan) – با تیرگی‌ها و روشنایی‌های صحنه، بطور مخفیانه، حالتی همچون برش‌ ایجاد می‌کند. او از این تکنیک‌ها استفاده می‌کند تا به نظر برسد که فیلم در یک برداشت مداوم فیلم‌برداری شده است.

لوبزکی در  مرد پرنده ثابت می‌کند که یک ابرقهرمان فیلمبرداری است.

کار او با آلفونسو کوارون مثال زدنی بوده است.

برترین مدیران فیلمبرداری؛ هویت فن هویتما

هویت فن هویتما

هویت فن هویتما، فیلمبردار سوئدی-هلندی است که پنداری ما را از اعماق فضا به جنگ ساحل نرماندی می‌برد. کار او در فیلم ‌«میان ستاره‌ای» و «دانکرک» او را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به یک فیلمبردار خواستنی برای کارگردانان مطرح تبدیل کرده است.

چکیده شناسنامه کاری هویت فن هویتما؛

سبک بصری: قرار دادن منابع نور در خارج از دوربین و عدم تاکید بر اهمیت نور. او هرگز شخصیت‌ها را بیش از حد در معرض دید قرار نمی‌دهد.

فیلم‌های منتخب: میان ستاره‌ای، دانکرک، آدم درست را راه بده، او

جوایز: نامزد 1 اسکار. 15 جایزه و 70 نامزدی دیگر.

او با مشت‌زن، بندزن خیاط – سرباز جاسوس و اسپکتر که همگی از کلاس‌های اصلی در داستان‌گویی بصری مدرن هستند شهره شد.

فن هویتما به دلیل قرار دادن منابع نور در خارج از تنظیمات اولیه و کم‌اهمیت جلوه‌دادن اهمیت نور شناخته شده‌است. او ظرافت را تمرین می‌کند. مخفیانه قراردادن شخصیت‌های فیلم‌، یکی از تکنیک‌های فیلم‌برداری اوست که اغلب، بازیگران را برجسته‌تر کرده است.

فن هویتما مدیر فیلم‌برداری است که عاشق شلیک تصاویر است و این نشان می‌دهد که هر تصویر، چقدر دقیق است.

برترین مدیران فیلمبرداری؛ هویت فن هویتما

برترین مدیران فیلمبرداری؛ کریستوفر دویل

کریستوفر دویل

غیر هالیوودی‌ترین کسی است که در هالیوود کار می‌کند. فیلمبردار استرالیایی الاصل، کریستوفر دویل، استعداد شرقی را به فیلمسازی خود می آورد.

چکیده شناسنامه کاری کریستوفر دویل؛

کریستوفر دویل

سبک بصری: استفاده از لنزهای زاویه باز و تله در ارتباط با عمق میدان. زوایای مختلف و پالت‌های رنگی برای برداشت تصاویری پر انرژی.

فیلم‌های برگزیده: پارک پارانوئید، قهرمان، ۲۰۴۶، در حال و هوای عشق

جوایز: 57 جایزه و 45 نامزدی.

یکی از بزرگترین موفقیت‌های او، «قهرمان» با کارگردانی ژانگ ییمو و با بازی جت لی که دستاوردی فوق‌العاده است. او از ابزارهای زیادی در کار فیلمبرداری استفاده می‌کند. اما در سال 2046 ثابت می‌کند که جاه‌طلبی‌اش برابر با دانش اوست. دویل از لنزهای تله و واید استفاده می‌کند. او این کار را با عمق میدان کم، زوایای عجیب و غریب و پالت‌های رنگی حیرت‌انگیز، ترکیب می‌کن. و نتیجه انرژی فزاینده‌ای ست که ایجاد می‌شود.

«هم‌اکنون جنبه بصری فیلم‌ها در حال رشد است و ما در حال ایجاد یک رابطه جدید با فیلمسازی در اینجا (آسیا) هستیم. من واقعاً فکر می‌کنم که ما فراتر از تئوری مولف حرکت کرده‌ایم.» – کریستوفر دویل

برترین مدیران فیلمبرداری؛ کریستوفر دویل 

چنانچه تمایل دارید مطلب خواندنی و جذاب درباره تدوین و برترین تدوینگران سینما را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «تمام آنچه نیاز است درباره تدوین بدانید» را بخوانید.

برگردان؛ بهنام شاه‌حسینی – از «استودیو بیندر»

اجاره واحد سیار

موسسه فرهنگی هنری دهکده هنر تجهیزات رژی، واحد سیار و اجاره استودیوهای خود بصورت رزرو در اختیار مشتریان گرامی قرار می‌دهد.

درباره دهکده هنر

دهکده هنر یک موسسه فرهنگی هنری با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد و از سال 1381 بصورت تخصصی در زمینه برنامه‌ریزی، برگزاری و پوشش تصویری رویداد، همایش و کنفرانس ها در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجاره واحد سیار میتوانید بصورت رایگان از همکاران ما مشاوره دریافت کنید.

اعتمــاد برنـدهـا به دهکـده هنـر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *