برگزارکننده همایش و رویداد

همایش-یا-کنفرانس-چیست؟

همایش چیست؟

واژه همایش؛

واژه سمینار «Seminar‌» یکی از واژه‌هایی است که نزدیک به واژه همایش در فارسی است و معنی آن در اکثر لغت‌نامه‌های فارسی به؛ دسته‌ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد در رشته ای خاص به تحقیق و تتبع پردازند و سخنرانی‌هایی در آن رشته ترتیب دهند و یا دوره‌ای از تحصیلات که توسط چنین دسته‌ای تثبیت شود، معنی شده است.

همچنین واژه کنفرانس «Conference / konf[e]āns» در بیشتر لغت‌نامه‌های فارسی به معنی «گردهمایی گروهی» و «سخنرانی» آمده است.

از دیگر واژه‌هایی که نزدیک به واژه همایش است، می‌توان به؛ discussion  ،symposium  ، meeting اشاره کرد.

در این مقاله، ما واژه «همایش» که امروزه بیشتر رایج است را برای واژه‌های کنفرانس و سمینار انتخاب کردیم و معانی درست دیگر را بخاطر طولانی نشدن جمله‌ها و تمرکز بیشتر روی محتوای متن، بکار نمی‌بریم.

در فرهنگ لغت کمبریج در مورد این اصطلاح گفته شده: “رویدادی که گاهی چند روز درازا دارد و در آن گروهی در مورد موضوعی خاص صحبت می‌کنند‌، یا جلسه‌ای که در آن به طور خاص مسائل تجاری به طور رسمی مورد بحث قرار می گیرد.”

به طور کلی استنباط ما از عنوان همایش، ملاقات چند یا چندین نفر برای بحث در مورد یک موضوع خاص است. همایش (کنفرانس)، اغلب با کنوانسیون «Convention / konvansiyon»، گفتگو یا سمپوزیوم اشتباه گرفته می‌شود. در حالی که یک همایش از نظر اندازه و هدف با سایر نشست‌ها، متفاوت است، می‌توان از اصطلاح همایش برای پوشش کلی این مفهوم استفاده کرد. یک کنوانسیون بزرگتر از یک همایش (کنفرانس) است. کنوانسیون، گردهمایی نمایندگان چندین گروه است.

همایش همچنین با جلسه تفاوت دارد. هر دو اصطلاح به رویدادهایی اطلاق می‌شود که در آن افراد برای بحث در مورد موضوعی خاص گرد هم می‌آیند. تفاوت این دو در اندازه آن و میزان رسمی یا غیر رسمی بودن آن است.

همایش‌ها بسیار بزرگتر و رسمی‌تر از جلسات هستند. یک رئیس واحد ناگهان می‌تواند بگوید: “من می‌خواهم در 20 دقیقه در این باره جلسه داشته باشم.” این امکان وجود دارد که بدون برنامه‌ریزی قبلی جلسه بگذارید. همایش‌ها همیشه از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند. در بیشتر موارد، ما همایش‌های داخلی را برگزار نمی‌کنیم‌، بلکه در مراکز یا هتل‌های بزرگ برگزار می‌کنیم. از طرف دیگر، جلسات معمولا در دفتر کار یا احتمالاً در یک کافه نزدیک است.

اهداف همایش الگوی انواع همایش؛

در یک همایش، ایده‌های نوآورانه مطرح می‌شود و اطلاعات جدید بین متخصصان رد و بدل می‌شود. هدف همایش می‌تواند یکی از موارد زیر باشد؛

  • همایش آکادمیک؛ تجمع دانشمندان یا دانشگاهیان است که در آن یافته‌های تحقیق ارائه شده یا کارگاهی در آن برگزار می‌شود.
  • همایش صنفی؛ برای افرادی که در یک شرکت یا صنعت مشابه کار می‌کنند، برگزار می‌شود. آنها گرد هم می‌آیند تا درباره روندها و فرصت‌های جدید مربوط به تجارت بحث کنند.
  • همایش تجاری؛ در مقیاس بزرگتر برگزار می‌شود. علاوه بر تجار، افراد زیادی نیز هستند که با فروشندگان ارتباط برقرار کرده و ارتباطات جدیدی برقرار کرده‌اند. چنین کنفرانسی شامل کارگاه‌های آموزشی و ارائه مقاله سفید(1) است.

از انواع دیگر همایش می‌توان به؛

  • کنفرانس صلح؛ هنگامی که بین دو کشور درگیری وجود دارد ، رهبران ، نمایندگان یا دیپلمات های آنها ممکن است ملاقات کنند. هدف آنها پایان دادن به درگیری است. (ممکن است نماینده یک کشور بی طرف نیز حضور داشته باشد.)
  • همایش خبری؛ این اتفاق زمانی می‌افتد که شخص برجسته‌ای با روزنامه‌نگاران مصاحبه می‌کند. در پایان بیانیه، معمولاً دوره‌ای وجود دارد که طی آن روزنامه‌نگاران می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند.
  • کنفرانس نویسندگان؛ نویسندگان دور هم جمع می‌شوند تا آثار خود را مرور کرده و احتمالاً تغییرات یا بهبودهایی را پیشنهاد دهند. اینگونه همایش‌ها برای ملاقات با نمایندگان‌، ویراستاران‌، ناشران و سایر متخصصان عالی ست.

عدم توافق در باره یک موضوع در همایش با نشست‌های سنتی متفاوت است، زیرا همایش به شکل کنونی، از هزینه‌های سنگین، سلسله مراتب سازمانی از بالا به پایین و مسایل حمایت‌گرایانه جلوگیری می‌کند. همه شرکت‌کنندگان در همایش به اندازه هم در مورد موضوع آگاهی دارند و بحث در حالت باز دنبال می‌شود. (معمولاً بدون صحبت یک سخنران در جمع)

اکثر همایش‌ها دارای یک یا چند سخنران اصلی هستند که سخنرانی اصلی را ارائه می‌دهند. این موارد در همایش‌های دانشگاهی و تجاری رایج است. سخنرانان انتخاب شده شخصیت‌های برجسته‌ای در زمینه‌های مرتبط هستند و حضور آنها به منظور جذب افراد بیشتر برای شرکت در همایش است.

انواع مختلفی از گردهمایی‌ها؛

  • سمپوزیوم؛ یک گردهمایی معمولی و شامل پذیرایی و سرگرمی است.
  • سمینار؛ برای بحث در مورد یک موضوع خاص برگزار می‌شود. سمینارها معمولاً ماهیت آموزشی دارند و انتظار می‌رود که شرکت‌کنندگان در پایان سمینار دانش یا مهارت‌های جدیدی را کسب کنند.
  • کارگاه آموزشی؛ بیشتر یک تجربه عملی برای شرکت‌کنندگان در چگونگی ارائه و فعالیت‌ها است و مدت زمان که یک سخنرانی برای شنوندگان محدود است.
  • نشست (میزگرد)‌؛ گردهمایی یک گروه خاص برای تبادل افکار و نظرات در مورد یک موضوع خاص، معمولاً سیاسی یا تجاری است. در نشست تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان پشت میزگرد می‌نشینند، به طوری که هر یک می‌تواند با بقیه روبرو شود.

نکاتی که هنگام برنامه‌ریزی همایش باید در نظر گرفته شود؛

برای اجرای روان یک همایش، باید از قبل برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود. همه جنبه‌های مهم همایش باید پوشش داده شود، بنابراین بهتر است یک چک لیست داشته باشید. یک برنامه پشتیبان برای رسیدگی به شرایط اضطراری لازم است. وقتی افراد در کمیته برنامه‌ریزی و اداری دارای وظایف و مسئولیت‌های مشخصی باشند‌، برنامه‌ریزی بهتر عمل می‌کند.

نخست، هدف همایش باید به وضوح درک شود. بودجه باید مشخص شود. در حالی که برخی از شرکت‌ها دارای سالن برگزاری همایش به اندازه کافی بزرگ برای برگزاری رویداد هستند، اما بهتر است همایش در مکان دیگری برگزار شود. مزیت همایش در هتل و تالارها این است که هزینه‌های اقامت ممکن است با نرخ تخفیف ارائه شود. لازم است با کمترین قیمت در چندین مکان که مشخصات همایش را برآورده می‌کنند مذاکره شود.

پس از تعیین تاریخ، زمان و مکان همایش، در دسترس بودن همه مجریان، شرکت‌ها و سازمان‌ها، شرکت‌کنندگان و مهمانان ویژه باید تأیید شود. فرم‌های ثبت نام باید ارسال شوند و با دریافت پاسخ‌ها ، باید ثبت شوند تا تعداد شرکت‌کنندگان تأیید شود. این امر برای مراقبت از تدارکات همایش مانند رزرو پرواز‌، اسکان و خودرو برای شرکت‌کنندگان مهم مانند سخنرانی ضروری است.

سخنران و مهمانان ویژه بر اساس موضوع همایش، دعوتنامه‌ها ، دستور کارها و بروشورها باید طراحی شوند. برای تبلیغ باید نام حامیان و لوگوهای حامیان در این جزوه ها گنجانده شود.

قوانین کلی هنگام انتخاب مکان به شرح زیر است؛

  • آیا اتصال Wi-Fi و زیرساخت فنی برای پشتیبانی از تعداد شرکت‌کنندگان وجود دارد؟ این شامل امکانات صوتی و تصویری‌، نور و تجهیزات ارتباطی مانند تلفن، بلندگو و میکروفون است.
  • آیا ساختمان با توجه به آب و هوا و فصل دارای تهویه مطبوع یا گرمایش است؟
  • آیا اتاق جلسات جداگانه لازم است؟ در مورد زیرساخت‌ها برای بلندگوها ، به عنوان مثال، یک dais و stand چگونه است؟
  • آیا محلی برای امکانات پذیرایی وجود دارد؟ میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی مورد نیاز است و یک اتاق ناهارخوری جداگانه ترجیح داده می‌شود.
  • آیا وسایل زیادی برای پارک خودرو وجود دارد؟ آیا امنیت در محل وجود دارد؟

قبل از رویداد واقعی‌، باید یک برنامه دقیق آماده شود. این شامل ترتیب فعالیت‌ها، فهرست سخنرانان و استراحت برای صرف غذاها و وعده‌های غذایی است. داوطلبان باید برای کمک و راهنمایی شرکت‌کنندگان در طول همایش تعیین شوند. برنامه و سایر جزئیات مهم باید با این داوطلبان به اشتراک گذاشته شود و آنها باید از قبل برای رسیدگی به سوالات آموزش ببینند.

موارد زیادی در طول همایش مورد نیاز است‌، مانند نوشت‌افزار اولیه، برچسب نام برای شرکت‌کنندگان تایید شده و ترتیب نشستن. در ورودی اصلی محل برگزاری‌، باید یک میز ثبت‌نام‌، همراه با یک دفترچه رسید برای جمع‌آوری هزینه‌های مشارکت‌، تنظیم کرد. باید تمهیداتی برای تأمین آب‌، چای و قهوه در طول مدت همایش اندیشیده شود.

از آنجا که هر یک از این نکات در آماده‌سازی برای همایش مورد توجه قرار می‌گیرد ، بودجه باید به طور مداوم پیگیری شود و هزینه‌ها نیز مطابق آن مدیریت شوند. ردیابی طرح جامع نیز باید به صورت مداوم انجام شود. به این ترتیب، کنفرانس بدون مشکل پیش می‌رود و برای همه برنامه‌ریزی شده به نظر می‌رسد.

پوشش تصویری و پخش آنلاین؛

پیشرفت‌های فنی و همچنین ضرورت‌های کاهش الگوی مصرف در زمان و جابجایی موجب شده است که پخش آنلاین انواع نشست همایش و سمینار در دستور کار بسیاری از مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گیرد و وبینار جایگزین سمینار شود.

اگرچه همیشه پوشش تصویری انواع نشست و همایش برای درج در آرشیو یک ضرورت و جزو اسنادی است که برای هر حوزه دولتی و خصوصی لازم است اما پخش آنلاین هم کار آرشیو را انجام می‌دهد و هم در دوباره‌کاری (جهت تدوین) ‌جلوگیری می‌کند.

همه روزه تجهیزات و فناوری‌های جدیدی برای پوشش تصویری آنلاین به بازار عرضه می‌شود و این موجب ارتقای کیفیت پخش می‌شود.

نمونه‌هایی از گفتگو در باره جلسات و همایش‌ها؛

نمونه‌هایی از گفتگو در باره جلسات و همایش‌ها؛

  • خانم میرزایی در حال حاضر در دسترس نیست. او در همایش است.
  • او در همایشی در دانشگاه شریف مقاله‌ای درباره ترمودینامیک ارائه می‌دهد.
  • گروهی متشکل از چهار معلم به نمایندگی از مدرسه در همایش آموزش و پرورش مامور به خدمت شدند.
  • یک همایش بین‌المللی پزشکی برای تبادل ایده‌ها و رویکردهای جدید ایجاد شد.
  • او یک همایش خبری ایجاد کرد تا طرف ماجرا را بیان کند.
  • هتل مکانی ایده آل برای همایش‌ها و جلسات تجاری است.

گفتگو در باره همایش ورزشی (گروهی از تیم‌های ورزشی که در مسابقات سازمان یافته با یکدیگر بازی می‌کنند)‌؛

  • آنها می توانند برنده شوند زیرا بیشترین توانمندی را در اینگونه همایش‌ها از خود نشان دادند.
  • او تیم را به قهرمانی کنفرانس جنوبی هدایت کرد.

دیگر کنفرانس‌ها و همایش‌ها:

  • او در کنفرانسی در استامبول صحبت کرد.
  • این موسسه در بهار آینده همایشی در مورد آموزش عالی و رشد اقتصادی برگزار می‌کند.
  • در کنفرانسی شرکت کنید. بروید صحبت کنید، اکثر این بخش در کنفرانس تهران شرکت کردند.
  • او سخنران اصلی همایشی در اصفهان بود.
  • شرکت‌کنندگان در کنفرانس تخفیفی در قیمت اتاق‌های هتل خود دریافت خواهند کرد.
  • وی پس از یک نشست کوتاه با مشاورانش‌، تصمیم خود را مبنی بر استعفا اعلام کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پوشش تصویری و پخش زنده همایش از همکاران ما مشاوره دریافت کنید.

تدوین و ترجمه؛ بهنام شاه‌حسینی

یک نمونه همایش را در این ویدیو مشاهده میکنید :

پانویس؛

1- مقاله سفید؛ مقاله‌ای است که یک متن علمی درباره تجارت و کسب کار یا راه‌حل‌هایی برای تصمیم‌گیری یک موضوع و یا مشکل داشته باشد.

منابع و مآخذ؛

Conferences-uk.org.uk
https://evenues.com/event-planning-guide/what-is-a-conference
https://marketbusinessnews.com/financial-glossary/conference-definition/
conference | AMERICAN DICTIONARY
conference | BUSINESS ENGLISH
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/conference
https://en.wikipedia.org/wiki/1919_Bible_Conference_(Adventist)
فرهنگ فارسی عمید
لغت‌نامه دهخدا

اجاره واحد سیار

درباره دهکده هنر

دهکده هنر یک موسسه فرهنگی هنری با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد و از سال 1381 بصورت تخصصی در زمینه برنامه‌ریزی، برگزاری و پوشش تصویری رویداد، همایش و کنفرانس ها در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجاره واحد سیار میتوانید بصورت رایگان از همکاران ما مشاوره دریافت کنید.

اعتمــاد برنـدهـا به دهکـده هنـر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان برگزاری همایش

همین الان تماس بگیرید!

برگزاری همایش و رویداد     جشنواره‌ها      سمینار و کنفرانس     برگزاری مجامع