برگزارکننده همایش و رویداد

موسسه دهکده هنر همراه همیشگی جشنواره عمار؛

به گزارش دهکده هنر ؛ دوازدهمین دوره جشنواره فیلم عمار در سه بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «قصه ما» و«فراخوان اکران مردمی» خواهد بود. جشنواره فیلم مردمی عمار بخاطر همه‌گیری ویروس کرونا و ملاحظات بهداشتی، امسال پس از یک وقفه یکساله برگزار می‌شود.
این جشنواره سینمایی در بخش رقابت اصلی خود، دربردارنده؛ قالب‌های داستانی، مستند،پویانمایی، نماهنگ، برنامه تلویزیونی، فیلم ما و فیلم‌نامه است که می‌بایست با رویکردهای جشنواره ساخته شده باشد.
جدا از مکان‌های نمایش جشنواره که شامل؛ سینما، مسجد، مدرسه، دانشگاه، فرهنگسرا، خانه شهید، پارک، هیئت، پایگاه بسیج و… می‌شود، در شرایط ویروس کرونا، امکان برگزاری اکران جمعی مجازی برای مراکز و فعالان فرهنگی نیز فراهم است.
دبیرخانه جشنواره برای دوازدهمین دوره از کسانی که علاقه‌­مند به اکران فیلم­‌های جشنواره در محافل و مراکز مرتبط خود هستند دعوت می‌کند تا از طریق تارنمای جشنواره، در بخش اکران مردمی ثبت‌نام کنند.
از نکات جالب توجه جشنواره فیلم عمار بخش «فیلمِ ما» یا – نهضت مردمی تولید محتوا – است که در آن، عموم مردم (به‌ خصوص نوجوانان) می‌توانند با هر نوع دوربین تصویربرداری یا تلفن همراه از سوژه‌های محیط زندگی خود فیلم بسازند و در رقابت شرکت کنند.

امروز در روز نخست جشنواره، بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، از برگزیدگان بخش‌های «نماهنگ»، «برنامه تلویزیونی»، «پویانمایی»، «فیلم ما»، و «فیلمنامه» تقدیر می‌شود. پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی شاعر و نویسنده افغانستانی نیز بخشی از برنامه افتتاحیه عمار است.
آغاز این جشنواره از روز شنبه ۱۸ دی ماه از ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری خواهد بود.

این رویداد بصورت زنده از شبکه‌های مختلف سیما از جمله؛ شبکه نمایش و افق و فضای مجازی (لایو استیرمینگ) پخش خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند با وارد شدن به لینک جشنواره برنامه‌ها را بصورت زنده تماشا کنند.

جشنواره-فیلم-عمار

جشنواره فیلم عمار دی ماه هر سال بصورت سراسری برگزار می‌شود. این جشنواره از سال ۱۳۸۹ تاکنون برگزار شده و هر سال رویکرد و اجرایی متفاوت داشته است. مؤسسه فرهنگی هنری دهکده هنر، پوشش تصویری بیشتر مراسم ادوار مختلف این جشنواره را با بالاترین استانداردهای پوشش تصویری به انجام رسانده است.
مراسم گشایش جشنواره، نشست‌ها، مراسم اختتامیه و بزرگداشت‌ها از جمله مراسمی بوده که تیم حرفه‌ای مؤسسه فرهنگی هنری دهکده هنر برای جشنواره‌های گوناگون در کارنامه موفق خود دارد. جشن منتقدان سینمایی ایران، جشنواره باران، جشنواره سینما حقیقت و جشنواره عمار از جمله جشنواره‌هایی هستند که سابقه دیرین در همکاری با مؤسسه فرهنگی هنری دهکده هنر را داشته‌اند.

امسال قصد داریم تا همزمان با پوشش تصویری جشنواره فیلم عمار، اخبار و حواشی این رویداد را روزانه به شما ارائه نماییم.

روز نخست - افتتاحیه؛

جشنواره-فیلم-عمار

جشنواره-فیلم-عمار

در افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده شهید احمد حبیبی‌فر و هیئت داوران از برگزیدگان پنج بخش جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری، تقدیر شد.
در بخش «فیلمنامه»، هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار لوح افتخار این بخش را به اثر «توتا» اثر «محمد صبوحی» و «سه خواهر» به نویسندگی «محبوبه معراجی پور» و فانوس این بخش را نیز به «پروانه» به نوشته «حسین جعفری» اهدا کرد.
در بخش مسابقه «پویانمایی»، داوران جشنواره متشکل از محمد سرشار، مصطفی حسن آبادی و فرهاد عظیما ضمن تقدیر از اثر «جهادگران آسمانی» به کارگردانی «مجید محمودی» و اثر «چهارگوش» به کارگردانی«حامی رسولی»، لوح افتخار این بخش را به علت «شجاعت در پرداختن به موضوع علمی و تخیلی درباره آینده ایران» به اثر «کاوه و کشتی فضایی» به کارگردانی «حسین حسن نژاد» اهدا کرد. فانوس این بخش نیز به «پیش از بهشت» به کارگردانی «احمد حیدریان» تقدیم شد.

در بخش مسابقه «نماهنگ»، داوران جشنواره متشکل از هادی آرزم، محمد مهدی سیار، مهدی نقویان و محمد حسین‌زاده، ضمن تقدیر از «حس هشتم» به کارگردانی «سجاد معارفی» لوح افتخار این بخش را به «ابراهیم درآتش» به کارگردانی «آرش آقاجانی» و «ایرانیوم» به کارگردانی «سیدمهدی کرباسی» اهدا کرد.
همچنین فانوس این بخش نیز به «روز انتخاب» به کارگردانی «رضا ثقفی» تعلق گرفت. در این بخش، جایزه ویژه دستاورد هنری نیز توسط هیئت داوران به دلیل خلق اشعار و ترانه‌های ارزشمند و جریان‌ساز در سال‌های اخیر به قاسم صرافان اهدا شد. قاسم صرافان در این دوره جشنواره عمار ترانه «انتخاب» و «ایرانیوم» را سروده بود.
در بخش دیگری از جشنواره با حضور خانواده مهدی فخری زاده از مهندس نوید نجات‌بخش، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت اصفهان و راوی کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» تقدیر و نشان استقلال جشنواره عمار به وی اهدا شد.
پس از اجرای گروه سرود «ایرانیوم»،در بخش ویژه این آیین، با حضور خانواده شهید صاحب هنر و استاد مازیار بیژنی، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به میکائیل براتی، طراح و گرافیست دهه هفتادی تقدیم شد.
در بخش مسابقه «برنامه تلویزیونی»، هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به «حبیب نخلستان» به تهیه‌کنندگی «علی گلشاهی» و همچینن فانوس این بخش را به «شب‌های پرستاره» به تهیه‌کنندگی «سید صدرا میرئی» اهدا کرد.
هیئت داوران در بخش کلیپ، آیتم و موشن گرافیک نیز لوح افتخار این بخش را به «داستان صندوق‌ها» به کارگردانی «آرش آقاجانی» و «ورزش برای مردم» به کارگردانی «سید سجاد قافله‌باشی» و فانوس این بخش را به «عاشق شوید» به کارگردانی مشترک «علی حسین و حنیف رحیمی» تقدیم کرد.
همچنین هیئت داوران جشنواره، در بخش گزارش خبری،، لوح افتخار این بخش را به «مثبت کاذب» به کارگردانی «زهره بیادی» و فانوس جشنواره را به «ثروت‌های رهاشده» به کاگردانی «مریم تکافی» اهدا کرد.
در بخش «فیلم ما»، لوح افتخار این بخش به «نبرد البرز» به کارگردانی «محمد‌جواد توکلی» اهدا شد. در این بخش، هیئت داوران جشنواره، اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.
پایان بخش آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به پخش فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی اختصاص داشت.

روز دوم - آغاز اکران فیلم‌ها و نشست‌ها؛

روز دوم جشنواره نخستین روز اکران‌‌ دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بود که در آن بیش از 30 فیلم در سینما فلسطین به نمایش درآمد؛

جشنواره مردمی فیلم عمار

• فیلم رقصنده با گرگ‌ها؛ ساخته مهدی افضل‌زاده در گونه مستند نیمه بلند، – روایتی از پرطرفدارترین باشگاه فوتبال رژیم صهیونیستی – است که در سانس ۴، سالن ۱ دیده شد. این فیلم به تیم فوتبال «بیتار»، پرطرفدارترین باشگاه رژیم صهیونیستی می‌پردازد که به واسطه خشونت مشهود و نژادپرستی افراطی، شهرت پیدا کرده‌است.
• مستند بلند «آن زمستان»، ساخته احمد شریف‌زاده با موضوع تاریخ سیاسی، روایتگر فصلی از زندگی مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است.
• مستند بلند «آورتین» ساخته حسن وزیرزاده با موضوع تاریخ فرهنگی-اجتماعی به‌ تولید رسیده. آورتین منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی در کرمان، در عین حال، مکانی مناسب و امن برای اشرار است.
• مستند بلند «عقلا» ساخته سید محمدمهدی دزفولی با موضوع تاریخ سیاسی است. در مجلس دوم شورای اسلامی، جمع و گروهی تشکیل شد که عنوان عقلا را برای خود انتخاب کردند.
• مستند بلند «شهرک دارخوین» را سیدمجتبی خیام الحسینی با موضوع دفاع مقدس ساخته است که بازگوکننده شهرکی به‌نام دارخوین است که پایگاه اسکان رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین می‌شود.
• در مستند نیمه بلند «غرب دور شرق نزدیک» ساخته عبدالرضا هادی‌زاده که با موضوع نقد درون گفتمانی ساخته شده است.
• مستند نیمه بلند «کودتای لیتیومی» را سجاد رضازاده با موضوع جنگ نرم به تولید رسانده است.
• مستند بلند «اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی» ساخته محمدحسین نیرومند با موضوع جنگ اقتصادی و زیرموضوع اقتصاد مقاومتی است.
• فیلم کوتاه داستانی «نگین سلیمان» را محمدامین امامی با موضوع آرمان قدس به‌ تولید رسانده است.
• مستند نیمه بلند بلوطک و آنچه علی لندی را قهرمان نوجوانان کرد، ساخته طالب رماوندی با موضوع ملت قهرمان در سانس ۵، سالن ۲ به نمایش درآمد.

 

جشنواره-مردمی-فیلم-عمار

در شب دوم، نخستین نشستِ دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.
عنوان این سخنرانی؛ «سینمای تمدن‌ساز» بود که توسط حسن رحیم‌پور ازغدی در سینما فلسطین انجام شد.
رحیم‌پور ازغدی در باره مفهوم سینِما و اثربخشی آن گفت: شخصیت‌سازی، الگوسازی، دوقطبی کردن مفاهیم، تبدیل اشخاصی به‌دلخواه سفارش دهنده و سرمایه‌گذار سینما و سناریست وکارگران و تهیه کننده و حتی هنرپیشه با کمک تکنیک‌های فنی و زاویه‌ی دوربین و همه در سطوح مختلف موثر در شخصیت‌پردازی هستند. تولیدکنندگان فیلم از طریق شخصیت‌پردازی در سینما و داستان، تاثیر می‌گذارند در افکار عمومی، اخلاق عمومی، سبک زندگی و از طریق آن سیاست‌هایی را تقویت می‌کنند و جریان‌ها و گفتمان‌هایی را تضعیف می‌کنند که از این جهت فوق‌العاده مهم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره رویکرد دینی چنین گفت: معیاری که خیلی راحت می‌توان با کمک آن هر اثر هنری و ازجمله سینما را به دینی و دیدنی‌تر تقسیم کند. صفت دینی بودن برای انسان و هنر انسان درسینما سفید و سیاه نیست. یعنی ما هیچ‌گاه کامل دینی و بی‌دین و ضد دین نیستیم و ما دینی یعنی دیندارانی هستیم، متوسط. خاکستری هستیم و گاهی سیاه و گاهی سفید می‌شویم. یک روز دینی‌تر هستیم و روز دیگر غیردینی تر. ما فرداً و اجتماعاً یکنواخت نیستیم گاهی به شاخصه‌های اسلامی به‌عنوان فرد نزدیک‌تر و دورتر می‌‎شویم. جامعه انسانی و تمدن نیز همین‌طور است؛ هنر نیز همین است.
… بنابراین سینمای دینی یک ژانر خاص نیست بلکه همه ژانرهای سینما می‌توانند دینی و انسانی یا غیردینی و ضد انسانی باشند.

جشنواره مردمی فیلم عماراز دیگر نشست‌های این جشنواره می‌توان به «هم‌اندیشی» درباره سوژه‌های روایت پیشرفت در سینما (هنر-واقعیت) با حضور پژمان عرب و سید مجتبی قافله باشی در شب دوم اشاره کرد.

همچنین در ایام برگزاری این جشنواره هفت «کارگاه آموزشی» نیز برگزار می‌شود که در روز یکشنبه ۱۹ دی ماه محسن حاج کرمی درباره «از ایده تا طراحی برنامه تلویزیونی» ساعت ۱۰ الی ۱۲ برنامه خود را اجرا نمود.

روز سوم – نمایش فیلم‌ها و معرفی داوران بخش مستند؛

روز دوشنبه، بیستم دی ماه و در دومین روز از اکران‌‌های دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از ۳۰ اثر در قالب‌های مستند، داستانی و نماهنگ در سینما فلسطین به نمایش درآمد.

دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

• مستند بلند  محاصره ۳۶۰ درجه، در موضوع نهضت جهانی مستضعفین و آرمان قدس را حامد هادیان به‌تولید رسانده‌است.
• مستند کوتاه بانی خیر، ساخته سید محمد محمدی سرشت با موضوع جنگ نرم در سالن یک به نمایش درآمد.
• پادشاهی بردگان مستندی نیمه بلند به کارگردانی روح‌الله اسدی با موضوع نهضت جهانی مستضعفین است که روایتی از مردمان آفریقایی بولیوی از تاریخ تلخ پدران و اجدادشان است.
• فیلم داستانی بلند سوییپر را امین شجاعی ساخته و با موضوعات جنگ اقتصادی و اقتصاد مقاومتی سراغ چند نوجوان می‌رود که در ابتدای شیوع کرونا تصمیم می گیرند اشتباهی را جبران و به کمک کشاورزی بروند.
• اتاق عقد، فیلم داستانی کوتاه حسن حبیب زاده با موضوعات نهضت جهانی مستضعفین و مدافعان حرم به نمایش داستان زن و شوهر جوانی می‌رود که همسر مدافع حرم است و شهید شده و زن بر اثر اتفاقی، خاطرات شوهرش را به یاد می‌آورد.
• بچه‌های زمین خاکی، مستند بلند با موضوع جنگ نرم، ساخته میکائیل دیانی به تیم فوتبال همیاری می‌پردازد که متشکل از کودکان کار و محروم کوره‌های آجرپزی واقع در منطقه شمس‌آباد تهران است.
• مستند نیمه بلند «ضیافت» را امیر داسارگر با موضوع مدافعان حرم کارگردانی کرده است.
• مستند نیمه بلند دومینو ساخته میثم ملکی پور با موضوع نقد درون گفتمانی دست روی یکی از مسائل مهم روز می‌گذارد.
• زنان جبهه شمالی مستندی نیمه‌بلند با موضوع دفاع مقدس به کارگردانی محمد مجیدپور است.

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، هیئت داوران بخش‌های «مستند» و «داستانی» دوازدهمین دوره این جشنواره را معرفی کرد. برگزیدگان این بخش‌ها در اختتامیه جشنواره تقدیر می‌شوند.

در بخش مستند؛

• نقد درون گفتمانی – حجت الاسلام سید سعید حسینی لواسانی / محمد صادق شهبازی / محمد صادق کوشکی / جعفر صادق منش / محمدرضا آقاجری
• حافظه ملی – عباس سلیمی نمین / موسی حقانی / محمد مهدی خالقی / مظفر نامدار / داوود مرادیان
• نهضت جهانی – حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا / حمید صفری / جواد اردکانی / احمد نزل آبادی / محمد حسین قاسمی
• جبهه فرهنگی – سید احمد عبودتیان / محمد مهدی دادمان / علی محمد مودب / کمیل قیدرلو / امیر مهریزدان
• جنگ اقتصادی – حجت الاسلام امیر نجات بخش / سید امیر سیاح / مسعود ملکی / سید محمد‌حسین هاشمی گلپایگانی / سیدسلیم غفوری
• ملت قهرمان – جلال غفاری قدیر / محمدرضا رمضانی / میلاد حبیبی / بهناز ضرابی زاده / سیدمجتبی موسوی بیوکی
• تاریخ فرهنگی – اجتماعی و دفاع مقدس – محمد علی صمدی / رضا برجی / رحیم مخدومی / انسیه شاه‌حسینی / جهانگیر خسروشاهی

و در بخش داستانی؛ امین صدیقی / محمد تقی فهیم / حسن عباسی / سعید مستغاثی

روز چهارم – نامزدهای بخش‌‌های مستند و داستانی اعلام شد؛

به گزارش «عمارفیلم»، دبیرخانه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار نامزدهای بخش‌‌های «مستند» و «داستانی» را اعلام کرد. برگزیدگان این بخش‌ها در اختتامیه این جشنواره، معرفی و تقدیر می‌شوند.

در بخش مسابقه «مستند» ؛

مستند – «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس»

کد۰۲۴(عبدالرضا رحمانی نسب)/ زنان جبهه شمالی(محمد مجیدپور)/ آورتین(حسن وزیرزاده)/ شهرک دارخوین (سیدمجتبی خیام الحسینی)/ وتن(مصطفی امامی)/ بر فراز چارزبر(سمیه ذاکری خطیر)

مستند – «جنگ اقتصادی» و «رویای ایرانی»
اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی(محمدرضا نیرومند)/ یکی از ما (بی بی)- (امیراطهر سهیلی)/ گنج پنهان(مظفر حسینخانی هزاوه)/ طلای بیابان-ثریا(سعید فروزانمهر)/ رفاقت هایتک(هاشم مسعودی و محمدصادق رمضانی مقدم)

مستند- «جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی»
روزگار گل آقایی(محمدحسن یادگاری)/ عملیات المپیک(حسین الهام)/ سلبریتیسم (سیدمهدی خیام الحسینی)/ کودتای لیتیومی (سجاد رضا زاده)/ قیچی تیز(علیرضا باغشنی)/ آقامرتضی(سیدعباس سیدابراهیمی)

مستند- «حافظه ملی تاریخ سیاسی »
جستجوگر(محمدمهدی ابراهیمی نصر)/ نائب الامام(محمدعلی یزدانی)/ به نام خلق کُرد(مهرداد یوسفی)/ از ایفل تا آزادی(محمدمهدی کتراچی)/ آن زمستان(احمدشریف زاده)/ عقلا(سیدمحمدمهدی دزفولی)/ پسر طلایی(عباس وهاج)

مستند- «ملت قهرمان»
عبدالله(مصطفی دالایی)/ اباشه(میثم جهان بین)/ به رنگ مریم(عبدالحمید اکبرپور)/ قصه این است(عبدالعلی دهقانی)/ اوس اکبر(روح الله توکلی)/ گم‌شاد(اعظم رمضانپور)

مستند – «نقد درون گفتمانی»
نان گزیده ها۲(محمدرضا حاج محمدحسینی)/ غرب دور شرق نزدیک(عبدالرضا هادی زاده نایینی)/ آدرس غلط- ثریا(محمد هادی اینالو)/ بلوار اتحاد(صادق زارع)

مستند- «نهضت جهانی مستضعفین و مدافعان حرم»
داستان‌های فوتبال: رقصنده با گرگ‌ها(مهدی افضل زاده)/ محاصره ۳۶۰ درجه(حامد هادیان)/ ژنرال(مهرداد یوسفی)/ آقای اصغر اکبر من(احمد عبدالرحیمی)/ سلام مهربون(فرشاد یحیایی)/ چند قدم آن طرف تر(محمدفرج صالحی)/ باغ خاطرات تلخ(مهدی نقویان)/ تولدت مبارک بامیلا(محمدفرج صالحی)/ در نگاه او(فرزاد حقوقی)

.

در بخش «داستانی»

تیزر فرهنگی
سرباز(محمد پایدار)/ صاحب خانه خوب(محمدحسین امانی)/ عملیات محله(سیدمهدی حسینی)/ روضه خانگی(سیدمجتبی طباطبایی)/ تقاطع(احمد حیدریان)/ کلاس آنلاین(محمدحسین امانی)/ مجموعه ای برای ایران(سیدمحمدصالح مسلمی عقیلی)/ هم دم(علی طادی-مهدی فکریان)

داستانی کوتاه
اتاق عقد(حسن حبیب زاده)/ مرزهای عاشقی- هم قسم(حمید بیات)/ نگین سلیمان(محمدامین امامی)/ شهیدانه زیستن(امیرحسین نوروزی)/ کوچه های خراسان(سجاد انتظاری و امیر شبیری)/ بابا(سجاد معارفی)

داستانی بلند
دختر ایران(سید جلال اشکذری) / تروا(محمد علیزاده فرد) / سویپر(امین شجاعی) / چند قطره آبان(محمد اسماعیلی و جواد اسماعیلی)

جشنواره مردمی فیلم عمار

.

 

در حاشیه روز سوم و چهارم؛

بهروز افخمی

به گزارش عمارفیلم، بهروز افخمی در سومین روز از اکرانهای مردمی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در کارگاه آموزشی با موضوع «اقتباس؛ از رمان تا فیلمنامه» گفت:«ما خودمان آثار قابل اقتباس داریم بارزترین آن شاهنامه است. از شاهنامه که بزرگ‌ترین رمان عالم‌است می توان بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی ساخت … هنر به طور کلی به فوت و فن گفته می شود، همان که امروزی‌ها به آن تکنیک می‌گویند ‌و فردوسی به آن هنر می‌گفت».
نظر افخمی درباره فیلمنامه اقتباسی چنین بود: «در هر هنری آدم از تقلید از دست استاد و مشق نوشتن باید شروع کند و شاید بعد از سالها اجازه پیدا کند فیملنامه اقتباسی بنویسد. آنها که در این کارگاه فیلمنامه نوشتند و سعی کردند ایده خود را بنویسند به نظرم اشتباه کردند.کارگردان فیلم فرزند صبح در ادامه سخنانش توضیح داد: هر کسی که فکر می‌کند که ایده‌ای دارد که قبلا پرداخته نشده معمولا به اندازه کافی داستان نخوانده…».

افخمی یادآور شد: «بازرترین مثال متعلق به بازسازی وارونه کازابلانکاست که هاوارد هاکس از داستان داشتن و‌ نداشتن ارنست همینگوی ساخته است‌ و نسخه ایرانی از این اقتباس، ناخدا خورشید ناصر تقوایی است که یکی از بهترین اقتباس ها و وفادار به داشتن و نداشتن ارنست همینگوی است.

محمد-رضا-سرشار

محمدرضا سرشار در کارگاه آموزشی با موضوع «در مسیر داستان پردازی» در دوازهمین جشنواره عمار گفت: «در هنر نویسندگی راه میان بر وجود ندارد. تمام راه را باید رفت. پیاده هم باید رفت. ره صدساله را یک شبه نمی‌شود رفت.»
این نویسنده و منتقد ادبی افزود: ادبیات نمادین‌ترین هنرها است و کلمات علم هستند. جادوگران با واژه‌هایشان حقایقی را اثبات می‌کنند و در سرنوشت‌ها تغییر ایجاد؛ پس هر اهل ادبیاتی باید در کلمه و تاریخچه اش پژوهش کند.

.

.

.

مجید-شاه-حسینی

مجید شاه حسینی در نشست حاشیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با نام؛ «سینما کلید پیشرفت» گفت: ما سینما را دست‌کم گرفته‌ایم و اینکه ندانیم از سینما چه بخواهیم به آفت مدیران تبدیل شده است.
به گزارش عمارفیلم، مجید شاه‌حسینی در حاشیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی گفت: ماجرای سینما و پیشرفت امری است به عنوان مقوله سهل و ممتنه از آن نام برده می شود .. از یک سو در دوران مدرنیته به جهان معرفی شده.. عده‌ای وجه مدرن را سهل می‌دانند.. حال به چه اعتبار سینما را کلید پیشرفت می‌دانیم؟ آیا فقط اینکه از توسعه و ارزش‌های اجتماعی آن جامعه حرف می‌زنیم، یعنی پیشرفتی حاصل شده؟
این مدرس سینما در ادامه گفت: اگر به برخی فیلمسازان برنمی خورد،-چون آنها تکنسین هستند- سینما ابزاریست برای مدیریت شدن این طور نیست که فیلم راه خودش برود.. این پرسش هم قابل طرح است که آیا فیلم‌ها را کارگردانان می‌سازند و آنها صاحب فیلم هستند؟ در حقیقت سینما افکار عمومی را هم مدیریت می کند.

ویدئوی زیر بخشی از حاشیه مراسم و نشست‌های روز سوم و چهارم جشنواره مردمی فیلم عمار را به تصویر می‌کشد که توسط تیم حرفه‌ای و پرتلاش ما در موسسه فرهنگی هنری دهکده هنر انجام شده است؛

روز پنجم – نشست‌ها برای واکاوی فیلم‌های جشنواره؛

وضعیت-زرد-

به گزارش عمار فیلم، نشست تجربه‌کاوی «سریال وضعیت زرد» از سلسله نشست‌های دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور مجید رستگار کارگردان و محمدرضا شهبازی نویسنده این سریال، در سینما فلسطین برگزار شد.
در ابتدا، محمدرضا شهبازی درخصوص روند تولید «سریال وضعیت زرد» اظهار داشت: باشگاه طنز انقلاب بعد از چند سال کار در حوزه متن به این توانمندی رسید که بتواند فیلمنامه طنز بنویسد و در ادامه مدرسه اندیشه و هنر پای کار آمد.
وی به همکاری با آقای عموزاده در این سریال اشاره کرد و گفت: آقای عموزاده خودش یک سیت‌کام‌خور حرفه‌ای است؛ او کار نگارش را شروع کرد. بن‌مایه اصلی کار این بود که قرار شد چیزی شبیه به دیگر کارهای طنز تولید نکنیم؛ تلاش شد شوخی‌ها روی رذالت افراد سوار نشود چون شوخی‌ها معمولا از ضعف‌های افراد عبور می‌کند.
در ادامه، رستگاری درخصوص کارگردانی و فضای کار گفت: برای اولین بار داشتیم ساختار متفاوتی را به‌لحاظ کارگردانی و ریتم شکل می‌دادیم. این ساختار در جلسات اولیه گفت‌وگوها به یک فرم ختم شد و بنا بر همان فرم شروع کردیم.
این کارگردان درباره انتخاب بازیگرها عنوان کرد: انتخاب چهار بازیگر اصلی که پیرنگ قصه را شامل می‌شدند کار سختی بود. در این بخش حضور آقای حامد بامروت‌نژاد باعث ورود بازیگران جوانی شد که سختی خنداندن مخاطب را رفع کرد و با چهار بازیگری که اصلا چهره نبودند کار را بستیم.
شهبازی در ادامه درخصوص انتخاب بازیگرها گفت: می‌شد به سراغ بازیگرها مطرح‌تری برویم اما بنا داشتیم ظرفیت‌های جدیدی به بازیگری طنز اضافه کنیم. باور غلط در ایران چنین است که هر طنز کم بازیگری را سیت‌کام می‌دانند، درحالی سیت‌کام همانند استنداپ‌کمدی است و بازی‌گرها می‌بایست اشخاصی باشند که قالب بازی‌گری طنز نگرفته باشند.

وضعیت-زرداین نویسنده نسبت به زمان پخش سریال وضعیت زرد انتقاد کرد و گفت: سریال ما کلا ۱۳ شب پشت سرهم در یک ساعت بد پخش شد. تایم هر قسمت از کار ۲۵ دقیقه بود که اصلا فرصت همراه کردن مخاطب را نداشت. با چنین وضعیتی و بدون بازیگر مطرح ۷/۵ درصد از مخاطب تلویزیون سریال ما را دیدند که موفقیت‌آمیز بود.

سیدمحمود رضوی

به گزارش عمارفیلم، سیدمحمود رضوی، تهیه کننده سینما در کارگاه آموزشی «تهیه‌کنندگی» در حاشیه اکران‌های مرکزی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین در سخنانی خطاب به حاضران گفت: هدف اصلی من این است که بتوانیم به شناختی از یک تهیه‌کننده خوب برسیم.
وی با طرح سوال درباره اینکه «تهیه کننده کیست» و «آیا اگر از تهیه کننده پول بگیرند باز هم می‌تواند تهیه کننده بماند و کار را بسازد؟»، اظهار داشت: ما از تهیه‌کننده مطلوب حرف می‌زنیم. من به شخصه یک یا دو فیلم، آن هم فیلم‌های اولیه به طور کامل تهیه کردم، بقیه فیلم‌هایم را جذب سرمایه انجام دادم. برای ماقبل از پول، ایده و‌مولف بودن مهم است.
رضوی ادامه داد: روزی که من اولین کارم را در سال ۱۳۸۷ساختم، فکر می کردم تهیه کننده یعنی پدر. و پدر پروژه باید برای فرزندی که متولد می شود. هم پدری کند، هم بزرگتری کند،. هم پول تو جیبی دهد،. هم مدرسه و آینده‎‌اش را برایش انتخاب کند و وقتی که به سن آینده و بلوغش رسید و دامادش کرد آن وقت می‌تواند آن را رها کند. اما امروز می‌گویم تهیه‌کننده در مقام پدر هم خوب است اما فقط برای شروع خوب است اما آنچه درباره تهیه‌کننده مولف بودن گفته شد، در این مورد، دیگر این پدر بودن به درد نمی‌خورد.

وی تصریح کرد: خالق باید تشخیص دهد یک محصول که قرار است ساخته شود با ترکیب چه عناصر و عواملی موفق می‌ شود.
رضوی اظهار داشت: در سینمای ایران چند نوع تهیه‌کنندگی داریم، در نازل‌ترین نوع آن، تهیه کننده‌هایی داریم که صرفا کارت تهیه‌کنندگی‌شان را اجاره می‌دهند، بدون هیچ کار و نظارتی خاصی پول می گیرند و پروانه ساخت و نمایش می‌گیرند. در قرارداد هم ذکر می کنند هیچ مساله حقوقی را متوجه آنها نیست.
رضوی تاکید کرد: مطلوب من این است که یک نفر خودش یا یک صاحب ایده را با خود همراه کند از صفر تا ۱۰۰ پیش تولید، پس از تولید، تا جشنواره و اکران و حتی تا رساندن تا تلویزیون که آاخرین مرحله در عرضه است حضور داشته باشد؛ اما از این دست تهیه کننده‌ها به اندازه انگشتان دو دست هستند که همان‌ها هم پرکار نیستند.‌

تهیه کننده فیلم دهلیز در ادامه سخنانش عنوان کرد: اگر بخواهیم یک تهیه کننده خوب داشته باشیم. باید آرتیست باشد و در موارد مختلف به شناخت برسد. ایده خوب و روایتگر خوب و عوامل درست را تشخیص دهد که اینها همه نیازمند تجربه و کار است. تهیه کننده مطلوب کسی است که کمترین دخالت را داشته باشد ولی هدایت‌گر باشد.
وی با تایید این مسئله که مشکل سینمای ایران، در وهله اول فیلمنامه و بعد تهیه کنندگی است، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل شخص من، دخالت نهادهای حاکمیتی در تولید است و بابتش هم از سینما خداحافظی کردم. آنها به جای اینکه کمک کنند بیشتر مزاحمند. ببینید مثال بزنم ما در فیلم «رد خون» از یک‌ نهاد نظامی برای ادوات نظامی کمک می‌خواستم که این ادوات هم در نهاد دیگری موجود نبود، از آنها کمک خواستیم و آنها گفتند ما کجای فیلمنامه شما هستیم. ما جواب دادیم در این دو سکانس فلان آدم مهم شما که اسطوره شماست، حضور دارد. اینها گفتند باید کل فیلمنامه را بخوانیم و از روزی که فیلمنامه را دادیم تا روزی که اوکی دادند ۴۵ روز طول کشید. به زبان خوش هم اوکی ندادند.

زنان جبهه شمالی

در نشست دیگری، محمد مجیدپور درباره مستند زنان جبهه شمالی توضیح داد:‌ این مستند مربوط به زنان پشتیبان جنگ در شهر رودسر است. در رودسر هم مانند سراسر ایران همه بخش‌های مختلف برای مقابله با دشمن همکاری کردند.
این کارگردان با اشاره به تفاوت شخصیت‌های مستند زنان جبهه شمالی تصریح کرد: ویژگی خاص زنانی که در این روایت به آنان پرداخته می‌شود این است که تصمیم گرفتند کاری متفاوت کنند و به قول یکی از این خانم‌ها آنان خسته شدند از این که مربا درست کنند و یا کاری که همه انجام می‌دادند را انجام دهند.
سرپرست این زنان حاج خانم جنیدی مادر ۴ شهید و همسر امام جمعه رودسر بودند.
مجیدپور با تاکید بر کنشگری همسر امام جمعه رودسر یادآور شد: بعضی از همسران روحانیون و علما اساسا حضوری در بیرون از خانه ندارند اما خانم جنیدی این گونه نبودند؛ ایشان که بعدها مدیر حوزه علمیه خواهران شدند، به دلیل همراهی و رضایت همسرشان حاج آقای جنیدی فعالیت مهمی در بیرون از خانه و سازماندهی زنان پشتیبان جنگ داشتند.
این زنان که محوریت روایتشان در این مستند ماجراهای آشپزخانه‌ست،‌در مجموع یک گروه ۲۲۰ نفره بودند که تا انتهای جنگ به صورت منظم و گروهی و با یک سرپرست به مکانی تا به این اندازه نزدیک به خط مقدم می‌روند.
وی گفت:‌ … مشتاق شدم که راوی این زنان باشم و هرچه در این داستان جلو رفتم نکات جالب و جدیدی از این زنان دریافتم؛ این فیلم ساخته و تمام شده است اما گفت وگوی من با این خانم‌ها و لذت شناخت بیشتر این ماجرا همچنان ادامه دارد و مبنا بر این است که کتابی را در این راستا منتشر کنیم.
وی تصریح کرد:‌ مدتی قبل کتاب جنگ چهره‌ای زنانه ندارد از یک نویسنده روس سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ، ترجمه عبدالمجید احمدی را خوانده بودم و همیشه این دغدغه را داشتم که چرا زنان در ماجرای جنگ به درستی و حق روایت نمی شوند.

سیدمحمود رضوی

برای کسب اطلاعات درباره اجاره تجهیزات و سایر خدمات از جمله؛ پخش زنده و واحد سیار با شماره تلفن‌؛ 09120216167 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *