برگزارکننده همایش و رویداد

تکنولوژی تصویربرداری در جام جهانی قطر

در مورد جام جهانی قطر حرف و حدیث‌ها زیاد بوده. از چگونگی اعطای میزبانی 2022 گرفته تا زندگی و کار مشقت‌بار کارگران، در این پروژه بزرگ.

اما این رویداد، با اینکه جریانی از مسائل پشت پرده سیاسی دارد، رونمایی آخرین فن‌آوری‌ها بخصوص در زمینه تصویربرداری و پخش زنده است و مشتاقان میلیاردی آن، برای بازی بهترین‌های جهان، لحظه‌شماری می‌کنند.

در برزیل و روسیه چه گذشت؛

فینال جام جهانی 2018 روسیه را یک میلیارد نفر در کره زمین تماشا کردند. برای اطمینان از اینکه تک‌تک آن طرفداران فوتبال می‌توانند مسابقه را به بهترین شکل ممکن ببینند، تدارکات زیادی انجام شده بود. جام جهانی گذشته با کیفیت تصویر‌برداری  Ultra HD و HDR پخش شد و 37 دوربین هر مسابقه را پوشش می‌دادند.

فیلمبرداری و سوییچ (کارگردانی زنده) یک مسابقه فوتبال یک فرآیند پیچیده‌ای‌ست که صدها ساعت قبل از اولین ضربه به توپ توسط بازیکنان، زمان می‌برد. همچنین سرمایه‌گذاری زیرساختی زیادی لازم است.

در این رویداد مهیج چندین واحد سیار با 37‌ دوربین بکار گرفته شده بود. هشت دوربین با فرمت UHD/4K تصویربرداری می‌کردند (دوربین اصلی با لنز واید برای اینکه همه چیز را سینمایی‌تر جلوه دهد) و هشت دوربین دیگر خروجی دوگانه 1080p/HDR و 1080p/SDR داشتند.

تکنولوژی تصویربرداری در جام جهانی قطر

برای اطمینان از اینکه حتی سریع‌ترین هدف از دست نمی‌رود، هشت دوربین دیگر، صرفاً برای ضبط فیلم برای حرکت فوق‌العاده آهسته و دو دوربین فوق‌العاده حرکتی وجود داشت. اینها معمولاً دوربین‌هایی هستند که برای مواردی مانند؛ «چشم شاهین» استفاده می‌شوند – در حالتی که با تعداد فریم بسیار بالا (معمولاً هزاران فریم) فیلمبرداری می‌شود و سپس می‌توان آن را پردازش و کاهش داد تا به یک تصویر شبیه‌سازی شده رسید.
با پیشرفت فناوری صنعت فیلم‌سازی پوشش تصویری رویدادهای مهم ورزشی نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

تکنولوژی تصویربرداری در جام جهانی قطر

این دوربین‌ها برای مواردی مانند فناوری VAR (به کمک داور ویدیویی) کلیدی هستند و قبلاً برای اطمینان از تصمیم‌گیری صحیح داوری در هنگام بروز لحظات بحث‌برانگیز در بازی استفاده شده‌اند.

دو دوربین دیگر یکی هلی‌شات و دیگری کابلی است. همچنین چند دوربین دیگر که همه زوایای پنهان را پوشش دهند.

دوربین دیگری وجود نیز وجود دارد که مسابقه را به صورت 360‌درجه فیلمبرداری می‌کند. این برای کسانی است که می‌خواهند بخشی از فوتبال را در واقعیت مجازی تماشا کنند.

در مجموع، 370 دوربین در حال استفاده، 29 سوئیچر XVS و 1000 مانیتور برای ارائه به میزهای کارگردانی استفاده می‌شود.

در جام جهانی برزیل 2014 از تصاویر 4K استقبال چندانی نشد، – که البته بسیاری از اینها به قوانین پخش در بسیاری از کشورها مربوط می‌شود یا اینکه شبکه‌ها سرمایه‌گذاری یا فناوری لازم برای نمایش بازی‌ها در 4K را نداشتند -. اما بنظر می‌رسد که در روسیه، این روند رو به افزایش بوده و در قطر استفاده از تصاویر 4K به اوج خود برسد.

اوج فناوری در تصویربرداری و پخش جام جهانی 2022؛

امیدواریم تا جام جهانی 2022 قطر، شبکه‌ها استاندارد 4K باشند. پس از آن، همه ما احتمالاً 8K می‌خواهیم – با توجه به اینکه در حال حاضر آزمایش‌های فیلمبرداری 8K در جام جهانی قطر انجام می‌شود -.

در سال‌ منتهی به آغاز جام جهانی فوتبال 2022 قطر، به دلیل تجهیز ورزشگاه میزبان به زیرساخت‌هایی برای برگزاری چنین رویداد بزرگ و پرمخاطبی، کارهای بسیاری انجام شده است. یکی از عناصر کلیدی هر پروژه استادیوم، اطمینان از وجود زیرساخت های پخش و ارتباطات بوده، که شبکه‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت و به راحتی محتوا را برای میلیاردها طرفدار در سراسر جهان تولید و پخش کنند.

تکنولوژی تصویربرداری در جام جهانی قطر

البیت؛ استودیومی با شصت هزار صندلی است که توسط یک سازه خیمه‌ای غول‌پیکر پوشیده شده است – گفته می‌شود شبیه چادر بادیه نشین سنتی (بیت الشعار) که نام خود را نیز از آن گرفته است -.

نصب در مجموع به 300 کیلومتر کابل. – 41 کیلومتر کابل صدای 8‌تایی، 29 کیلومتر فیبر 12هسته‌ای و…  72‌کیلومتر کابل ویدیو – پخش‌کننده‌ها را قادر می‌سازد تا واحدهای سیار پخش زنده – که در بیرون ورزشگاه هستند – خود را از طریق کابلی متعدد به 70 موقعیت در سراسر محل برگزاری وصل کنند.

این کار مهندسان را ملزم می‌کرد که کابل‌هایی به طول 600‌متر را در ارتفاع 12‌متری بکشند، به این معنی که یک تیم نصب 30‌نفره برای اطمینان از راحتی و ایمنی آنها نیاز به آموزش ارتفاع داشتند. این، همراه با شرایط بسیار گرم و طول زیاد کشش کابل، به یک پروژه چالش برانگیز تبدیل شود که باید توسط تیم متخصص کابل‌کشی به دقت مدیریت می‌شد.

نصب فیبر نوری و کابل ، البیت را با آخرین فن‌آوری پخش سازگار کرده، – به ویژه برای زمانی که پخش زنده جام جهانی در حدود 200 کشور در سراسر جهان آغاز می‌شود -. کابل‌کشی همچنین آینده ورزشگاه را تضمین می‌کند و تضمین می‌کند که زیرساخت‌های لازم برای پخش زنده برنامه‌ها برای سال‌های آینده در آنجا وجود داشته باشد. میراث این همه هزینه و تلاش، مسیرهایی برای دویدن، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری خواهد بود.

به احتمال زیاد تعداد دوربین‌ها برای تصویربرداری از مسابقات در جام جهانی قطر بیشتر خواهد بود و کیفیت پخش تصاویر نیز به اوج خود خواهد رسید و این رویداد را زیباتر خواهد کرد.

برگردان و تدوین؛ بهنام شاه‌حسینی

منابع؛

سایت تیچسپات – https://www.techspot.com/

سایت تیچرادار – https://www.techradar.com/

سایت گراویتی‌مدیا – https://www.gravitymedia.com/

سایت ویزیت‌قطر – https://www.visitqatar.qa/

سایت ریپابلیکورد – https://www.republicworld.com/

سایت بردکست‌پروم – https://www.broadcastprome.com/

برای کسب اطلاعات درباره اجاره تجهیزات و سایر خدمات از جمله؛ پخش زنده و واحد سیار با شماره تلفن‌؛ 09120216167 تماس بگیرید.

درباره دهکده هنر

دهکده هنر یک موسسه فرهنگی هنری با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد و از سال 1381 بصورت تخصصی در زمینه برنامه‌ریزی، برگزاری و پوشش تصویری رویداد، همایش و کنفرانس ها در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجاره واحد سیار میتوانید بصورت رایگان از همکاران ما مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *