آموزش کارگردانی پخش زنده
چند نکته طلایی برای علاقهمندان دنیای کارگردانی پخش زنده
موسسه فرهنگی هنری دهکده هنر، در راستای افزایش دانش علاقهمندان به تکنیکهای تصویریرداری و پخش زنده، محتواهای آموزشی را در اختیار مخاطبین خود قرار میدهد. امیدواریم با گردآوری و انتشار مقالات مرتبط با موضوعات فنی فیلمسازی و تولید فیلم، شاهد ارتقای آموزش در جامعه خود باشیم.
این مقاله شامل تکنیکهای مفید و مهم برای کسانی است که میخواهند، کارگردانی، تولید و یا پخش زنده با استفاده از چند دوربین همزمان را تجربه کنند.
استفاده از دوربینهای متعدد برای پخش زنده مزایای بسیاری دارد. میتوانید مناطق بیشتری را پوشش دهید و موضوع را با زوایای متنوع و تصاویر جالب بهتر جلوه دهید – اینها قابلیتهایی است که میتواند پخش زنده شما را برای بینندگان جذابتر کند. اگر یک موقعیت را از دست دادید، راهکاری وجود دارد؛ تولید با چند دوربین، معمولاً چند پله بالاتر از پخش تک دوربین است، اما اگر بدون فکر کردن و با عجله کار کنید، نه تنها جایگاهی ندارد بلکه اوضاع بدی پیش میآید.
بیایید نگاهی به تکنیکهای تصویربرداری با چند دوربین بیندازیم، چون میتواند پخش زنده شما را بهتر کند. تسلط بر برخی از این تکنیکها زمان زیادی میبرد، اما نتیجه نهایی ارزش این تلاش را دارد.
این مقاله شامل تکنیکهای مفید و گام به گام برای کسانی است که با امکانات محدود تولید فیلم، توانایی خوبی جهت ارائه تولید فیلمهای ورزشی دارند. همچنین برای کسانی که با پیوستن به یک رسانه و یا مجموعهی تولید فیلم میتوانند زمینهی تولید پخش زنده را داشته باشند.
چهار تکنیک هوشمند برای تولید با چند دوربین؛
۱ – از قانون ۱۸۰ درجه پیروی کنید؛
دانستن محل قرار دادن دوربینها یکی از بزرگترین چالشها برای اکثر تیمهای تولید است. – هنگامیکه از تصویربرداری با تکدوربین به استفاده چند دوربین علاقمند میشوند -.
به همین دلیل است که برای مثال، در یک بازی بسکتبال، تیم A از راست به چپ میرود. تیم B از چپ به راست میرود. اگر دو دوربین را در طرف مقابل زمین قرار دهید، هر بار که دوربینها را عوض میکنید، (سویچ میکنید) تیمها در جهت مخالف میدوند و بینندگان شما گیج میشوند!
همه تصاویر شما باید در کل معنا داشته باشند. قانون ۱۸۰ درجه تضمین میکند که همه دوربینهای شما از یک جهت خاص فیلمبرداری میکنند.
به یک خط فرضی در تمام صحنه فکر کنید. میتوانید دوربینهای خود را در هر جایی پشت آن خط در یک طرف قرار دهید و زوایای مختلفی را برای ترکیب تصاویر انتخاب کنید – اما نه در طرف دیگر – . به این ترتیب، همه دوربینهای شما به صورت درست قرار میگیرند و اطمینان حاصل میکنید که جهتها ثابت و صحیح است.
.
۲ – تدارکات محل دوربین مرکزی خود را مشخص کنید؛
کار با یک دوربین، نسبتاً ساده است – شما سیستم خروجی و پخش زنده خود را دقیقاً در کنار دوربین دارید – حدود ۳ تا چهار متر کابل، و همه چیز مستقیماً به برق وصل است.
در تولید با چند دوربین، انجام کارها تفاوت دارد!
ابتدا مشخص کنید که میز کارگردانی و پخش زنده شما کجاست؟ آیا جایی است که دوربین اصلی قرار دارد یا میتوانید فضای اختصاصی را در محل، برای سویچ و پخش، انتخاب کنید؟
هنگامی که این تصمیم گرفته شد، باید نحوه دریافت فیدهای دوربین خود را بیابید و مطمئن شوید – برخی از دوربینهایی که در فاصله ۳۰، ۶۰ یا حتی ۹۰ متری دوربین مرکزی قرار دارند – به آن مکان میرسد؟
استفاده از فناوری بیسیم هنوز تا حدودی چالشبرانگیز و در حال حاضر گران است، بنابراین مقرون به صرفهترین و کمخطرترین راه در حال حاضر، همان کابل کشی است. کابلکشی و مبدلهای مناسب را تهیه کنید، و اگر همیشه از یک مکان استفاده میکنید، راهی برای تعبیه کابلکشی بیابید تا مجبور نباشید هر بار کابلکشی کنید.
.
۳ – ارتباط را در اولویت قرار دهید؛
تکنیکهای تصویربرداری با چند دوربین به اندازه کافی پیچیده هستند که باید ارتباط باز بین تیم خود را در اولویت قرار دهید. هر یک از زوایای دوربین شما باید به اندازهای متفاوت باشد که تغییر تصاویر، برای هر کسی که پخش زنده را مشاهده میکند کاملاً جدید و هدفمند باشد (دو عکسی که از نظر منظر بسیار نزدیک هستند – برای مثال هر دو توپ را از زاویه کمی متفاوت دنبال میکنند – اصلاً جالب از آب در نمیآید).
دو راه برای کارگردانی و مدیریت چند دوربین وجود دارد؛
- قبل از رویداد با فیلمبرداران خود را ببینید و به هر یک از آنها بگویید که در طول مدت از چه چیزی تصویر بگیرند. شاید در ابتدا تا حدودی سخت باشد، اما اگر تازه اقدام به کارگردانی با چند دوربین کرده باشید میتواند کارساز باشد.
- از دستگاههای تاکی- واکی و هدست – یا یک سیستم ارتباطی کامل پخش – برای ارائه مسیرها در پخش زنده استفاده کنید. احتمالاً هنوز هم میخواهید برخی از متغییرها را زودتر از موعد تنظیم کنید، اما ارتباط پیوسته با فیلمبرداران، به شما امکان میدهد تا از خلاقیت بیشتری در پخش استفاده کنید.
.
۴ – برای تولید چند دوربین خود دید روشنی داشته باشید؛
رضایت از راهاندازی چند دوربین برای رویدادهای پخش زنده در بسیاری از موارد یک گام مثبت است، اما تنها زمانی کاملاً سودمند است که ایده روشنی از نحوه استفاده از همه دوربینها داشته باشید.
چه چیزی در ذهن دارید؟ آیا میخواهید تصاویر خاصی را داشته باشید که تاکنون نداشتهاید؟ هنگامی که شروع به کار کردید، احتمالاً مجبور هستید که چندین زاویه دوربین مشترک داشته باشید، در حالی که عملاً صحنه به آنها نیاز نداشته باشد. در نتیجه، ممکن است در نهایت با یک پخش از هم گسیخته مواجه شوید!
نکته؛ یک دوربین تکی با موقعیت مناسب، بهتر از تولید و پخش زنده با چند دوربین با کارگردانی ضعیف است!
بنابراین قبل از اینکه جهش کنید، مسائل را با تیم تولید یا ارائه دهنده پلتفرم خود مطرح کنید.
مواردی مانند؛ چه زمانی و چند وقت یکبار باید سویچ کنید. گاهی اوقات بهتر است به مدت پنج یا حتی ده دقیقه از یک زاویه خاص استفاده کنید.
دستورالعملهای شما ضمن اینکه اصول را رعایت میکند، باید خلاقانه و غیرمستقیم ارائه شود.
همچنین باید بدانیم که چشمانداز یک تهیهکننده برای اجرای موفقیتآمیز تکنیکهای تصویربرداری با چند دوربین، بسیار کلیدی هستند.
- تصاویر اختصاصی از تصویربرداری، کارگردانی و پخش زنده مسابقه فوتبال چند جانبه توسط تیم موسسه فرهنگی هنری دهکده هنر در تهران (عکسهای مربوط به متن)
- ویدئوی زیر نکات و سرفصلهای مهم برای کارگردانی پخش زنده تلویزیونی با چند دوربین را نشان میدهد؛
در آینده مقالات دیگری نیز که برای بخشهای تولید که در آموزش بکار میآیند را ارائه خواهیم داد.
ترجمه؛ بهنام شاهحسینی
اگر این محتوا برای شما قابل استفاده بود، خوشحال میشوم آنرا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید. ضمنا برای تماشای آموزشها و ترفندهای ویدئویی بیشتر میتوانید به صفحه اینستاگرام دهکده هنر بپیوندید.
درباره دهکده هنر
دهکده هنر یک موسسه فرهنگی هنری با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد و از سال 1381 بصورت تخصصی در زمینه برنامهریزی، برگزاری و پوشش تصویری رویداد، برگزاری همایش و کنفرانس ها در سطح ملی و بینالمللی فعالیت میکند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجاره واحد سیار میتوانید بصورت رایگان از همکاران ما مشاوره دریافت کنید.شماره تماس : 09120216167