برگزارکننده همایش و رویداد

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

موسسه فرهنگی هنری دهکده هنر، در راستای افزایش دانش علاقه‌مندان به تکنیک‌های تولید فیلم، محتواهای آموزشی را در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد. امیدواریم با گردآوری و انتشار مقالات مرتبط با موضوعات فنی فیلم‌سازی و تولید فیلم، شاهد ارتقای آموزش – بخصوص آموزش از راه دور – در جامعه خود باشیم.

این مقاله شامل تکنیک‌های مفید و گام به گام برای کسانی است که با امکانات محدود تولید فیلم، توانایی خوبی جهت ارائه محتوای آموزشی دارند. همچنین برای کسانی که با پیوستن به یک مدرس و یا مجموعه آموزشی می‌توانند زمینه‌ی تولید فیلم‌های آموزشی را ایجاد کنند.

چگونه فیلم‌های آموزشی عالی بسازیم؟

چگونه فیلم‌های آموزشی عالی بسازیم؟

ویدئو محبوب‌ترین راه برای ارائه و استفاده از محتوا است و به این زودی تغییر نمی‌کند. فیلم‌های آموزشی یکی از بهترین راه‌ها برای به اشتراک‌گذاری دانش یا اطلاعات است.

رسانه‌های ارتباط جمعی نظیر؛ فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب همگی مردم را تشویق می‌کنند که ویدئوهای کوتاه و غیررسمی را تماشا کرده و به اشتراک بگذارند. همچنین، مشتریان شما بیش از هر زمان دیگری به دنبال ویدئوهایی برای حل مشکلات خود هستند.

بر اساس یک مطالعه‌، 87٪ از کاربران گفتند که یوتیوب برای کمک به آنها در درک نحوه انجام کارهایی که قبلا انجام نداده‌بودند، موثر است.

همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که مردم به طور فزاینده‌ای برای نیازهای یادگیری خود به ویدئو روی می‌آورند. در سال 2018، 55‌درصد از افراد مورد بررسی گزارش دادند که دو یا چند ویدئوی آموزشی یا آموزشی را تماشا کرده‌اند. این مقدار از 2013  تا 2016، 28درصد در سال افزایش یافته است.

بنابراین، بر کسی پوشیده نیست که ویدئو مهم است. مشتریان از ویدئو استقبال می‌کنند، زیرا می‌خواهند از شما یاد بگیرند.

این بدان معناست که مربیان، طراحان آموزشی و هر شخص یا نهادی که دارای مخاطب است، باید ویدئوهای آموزشی را به عنوان بخشی از برنامه خود، برای مشتری در دستور کار قرار دهد.

پس باید بدانیم که؛

  • فیلم آموزشی چیست؟
  • چرا باید فیلم‌های آموزشی تهیه کنیم؟
  • انواع فیلم‌های آموزشی که می‌توانیم بسازیم
  • نکاتی برای موثرتر و جذاب‌تر کردن فیلم‌های آموزشی
  • جای فیلم آموزشی کجاست؟
  • شش مرحله آسان برای تولید فیلم‌های آموزشی

فیلم آموزشی چیست؟

به عبارت ساده، یک ویدئوی آموزشی محتوایی مبتنی بر ویدئو است که به شخص نشان می‌دهد چگونه کاری را انجام دهد.

خواه این یک فیلم آموزشی کارمند، یک آموزش نرم‌افزار برای مشتریان، یا یک موضوع کلی مانند نحوه تعویض لاستیک باشد. یک ویدئوی آموزشی برای بینندگان در مورد یک موضوع خاص برای آموزش، یک مهارت، یا مربوط به اشتراک‌گذاری یک دانش است.

چرا فیلم های آموزشی ایجاد کنیم؟

ویدئو رسانه‌ای عالی برای نحوه کار و آموزش است زیرا شما می‌توانید آنچه را که بینندگان باید بدانند را نشان دهید و به آنها بگویید. بعلاوه، ویدئو ذاتا جذاب‌تر از روش‌های متنی است.

در مورد آن فکر کنید. کدامیک را ترجیح می‌دهید: خواندن 10 صفحه متن که به شما می‌گوید چگونه کاری را انجام دهید یا ویدئویی را تماشا کنید که دقیقاً مراحل را به شما نشان می‌دهد؟

 

چند مزیت کلیدی برای تهیه ویدئو؛

  • ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید.
  • نتایج جستجوی گوگل را بهبود بخشید.
  • باری را از دوش تیم پشتیبانی فنی یا مشتری بردارید.
  • رضایت مشتری خود را بهبود بخشید.
  • مشتریان و کاربران باهوش‌تری را جلب کنید.
  • کسب و کار خود را رشد دهید.

حتی اگر هرگز ویدئو نسازید، می‌توانید در مسیر تولید فیلم‌های آموزشی قرار بگیرید. کلید آنها در داشتن نرم‌افزار مناسب و کمی راهنمایی است.

برخی نرم‌افزارها مانند؛ کمتازیا “Camtasia” به قدری آسان هستند که به معنای واقعی کلمه، همه می‌توانند از آن استفاده کنند. اما این نرم‌افزار به اندازه کافی قدرتمند است که حتی حرفه‌ای‌های ویدئویی نیز کمتر بر آن ایراد وارد می‌کنند.

البته هنوز چند مرحله کلیدی دیگر وجود دارد که به اطمینان از موفقیت شما کمک می‌کند.

مرحله 1 – موضوع خود را انتخاب کنید؛

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

اولین کاری که باید هنگام ایجاد فیلم‌های آموزشی انجام دهید، انتخاب یک موضوع مفید و مرتبط است. مردم به‌طور باورنکردنی و سریع، ویدئوهایی را که اطلاعات مورد نیاز را ارائه نمی‌دهند، کنار می‌گذارند. بنابراین انتخاب موضوع مورد علاقه و دارای اهمیت، برای مخاطب شما، بسیار مهم است.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که دلیل شماره یک مردم به تماشای یک ویدئو این است که آنها واقعاً به موضوع علاقه‌مند بودند.

عکس این موضوع نیز درست است و مهمترین دلیل برای ندیدن ویدئو این است که آن‌ها اطلاعاتی را که انتظار داشتند را دریافت نکرده‌اند‌.

بنابراین انتخاب موضوع مناسب برای مخاطبان بسیار مهم است.

و برای انتخاب موضوع مناسب، ابتدا باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند.

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

شما باید درک کاملی از مخاطبان خود و نیازهای آنها داشته باشید. جستجو و تحقیق کنید تا بفهمید موضوعاتی که مخاطب شما بیشتر به آنها علاقه و یا نیاز دارند چیست و برای آنها، وقت بگذارید. روش‌های تحقیق خود را متناسب با مکان و اندازه مخاطبان خود تنظیم کنید.

اگر وظیفه شما آموزش مشتریان است، می‌توانید با آنها مصاحبه کنید.

اگر مواردی را برای مخاطب بیشتر ایجاد می‌کنید، نظرسنجی ممکن است راهی ایده‌آل برای جمع‌آوری اطلاعات باشد.

گفتمان آنلاین و سایر منابع را به عنوان راهی برای راهنمایی خود در هنگام اصلاح موضوع در نظر بگیرید.

به ایده‌های ویدئویی مانند یوتویوپ نیاز دارید؟! یوتویوپ جایی‌ست که باید به دنبال الهام بگردید.

موضوع خود را به یک ایده واحد و متمرکز تبدیل کنید.

یک مجموعه روش عالی برای ساخت فیلم‌های آموزشی مفید را پیدا کنید.

مرحله 2 – انتخاب نوع فیلم آموزشی که می‌خواهید بسازید؛

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

قدم بعدی برای تهیه یک فیلم آموزشی جذاب، انتخاب قالب آن است. همانطور که شروع به کار روی ویدئو می‌کنید، منابع موجود، جدول زمانی خود و انتظارات مشتری را در نظر بگیرید.

باید دانست که انواع مختلف ویدئوهای آموزشی برای تکمیل شدن، زمان و تلاش متفاوتی را می‌طلبد.

به طور مشابه، قالب‌های مختلف، انواع مختلفی از اشتراک‌گذاری یک مفهوم را می‌رساند. بنابراین مهم است که نقاط قوت و ضعف هر کدام را بدانید.

برای مثال؛ احتمالاً نمی‌خواهید سعی کنید یک موضوع فوق‌العاده پیچیده را در یک ویدئوی کوتاه ارائه دهید، و احتمالاً اسکرین‌کست برای ارائه یک محصول فیزیکی، کارایی ندارد.

راهنمایی برای ساخت آسان فیلم‌های آموزشی؛

در اینجا چند فرمت وجود دارد که ممکن است برای فیلم آموزشی خود انتخاب کنید.

پخش صفحه نمایش یا Screencast ؛

اسکرین‌کست، ضبطی از صفحه نمایش رایانه شما است. اگر در حال آموزش افراد بر روی یک نرم‌افزار یا سیستم کامپیوتری جدید هستید، احتمالاً این حداقل بخشی از ویدئوی شما خواهد بود. پخش‌های نمایشی می‌تواند از تولیدات غیررسمی تا تولیدات بسیار شیک متغیر باشد.

میکروویدئو؛

میکروویدئو یک ویدئوی بسیار کوتاه است – پنج تا پانزده ثانیه – که یک فرآیند یا ایده را نشان می‌دهد. گاهی اوقات میکروویدئوها روایت ندارند، اما در عوض به تصاویر یا متن روی صفحه متکی هستند. اگر تعدادی نکته ساده برای آموزش دارید که نیازی به زمان زیاد برای ایجاد یک فیلم آموزشی طولانی‌ را ندارد، این انتخاب خوبی است.

ویدئوی معرفی محصول؛

برای آموزش زنده، ضبط آن را برای تولید یک ویدئوی معرفی محصول در نظر بگیرید. سپس، می‌توانید آن را ویرایش کنید و به عنوان بخشی از برنامه یادگیری، استفاده کنید.

اگر به افراد در مورد فرآیندها آموزش می‌دهید، یک ویدئوی نمایشی محصول ممکن است انتخاب مناسبی باشد. در این ویدئوها، شخصی معمولاً نقش “مجری” را دارد و به بینندگان نشان می‌دهد که یک محصول، خدمات یا فرآیند خاص چگونه کار می‌کند. بسیاری از ویدئوهای کار در خانه (DIY) از این قالب استفاده می‌کنند.

ویدئو با اجرای نقش؛

در یک ویدئوی نقش‌آفرینی، سناریویی اجرا می‌شود تا به بینندگان کمک کند تصویر کنند و بهتر بفهمند که یک تعامل خاص باید چگونه باشد. آنها برای آموزش بینندگان در مورد نحوه رسیدگی به مواردی مانند تماس‌های فروش، فرآیندهای پشتیبانی فنی و سایر تعاملات اجتماعی خوب هستند.

کمی بازیگری می‌طلبد، اما اگر مهارت‌های نرم را آموزش می‌دهید (در مقابل شیئ)، این قالب ممکن است بهترین گزینه باشد زیرا به بینندگان کمک می‌کند شرایط و موقعیت‌های واقعی را تصور کنند.

انیمیشن؛

ویدئوهای تشریحی متحرک از متن و گرافیک برای رساندن پیام خود استفاده می‌کنند. برای تولید این ویدئوها به دانش فنی و هنری بیشتری نیاز دارید، اما برای جذب مخاطب شما عالی هستند.

ویدئوی تعاملی؛

ویدئوی تعاملی فرمت جدیدتری است. یکی از راه‌های یافتن اینگونه ایده‌ها، دیدن ویدئوهایی مانند؛ «ماجراجویی خودت را انتخاب کن» است که در آن از بینندگان خواسته می‌شود به موقعیت‌ها پاسخ دهند و سپس بسته به تصمیم‌شان ببینند که اوضاع چگونه پیش می‌رود. این می‌تواند راه خوبی برای جلب مشارکت بینندگان شما باشد.

اگر می خواهید مردم تجربه کنند که چگونه تصمیمات متفاوتی انجام می‌شود، ویدئوهای تعاملی را امتحان کنید.

مرحله 3 – فیلمنامه و استوری بُرد؛

استوری‌بُرد تصویرسازی از پروژه‌ای است که قرار است به ساخت فیلم، سریال و یا انیمیشن  منتهی شود.

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

مطمئنم وقتی به ویدئوی خود فکر می‌کنید تصویر واضحی در ذهن شما ظاهر می‌شود. چیدمان صحنه‌ها به ترتیب است و جلوه‌های بصری مرتب هستند و فقط کلمات باید با صدای بلند گفته شوند.

البته، اگر مستقیماً بدون هیچ کار مقدماتی به سراغ ضبط ویدئوی خود بروید، مشخص می‌شود که همه این موارد آنقدر که در تصور ما ظاهر می‌شود سازماندهی شده و بی‌نقص نیستند.

فقط به این دلیل که نمی‌توانیم مستقیماً به سمت تولید یک ویدئو برویم، به این معنی نیست که واقعاً یک ویدئوی عالی در ذهن نداریم. این فقط اهمیت حذف آن کلمات، تصاویر و صحنه‌ها را از ذهن ما و روی کاغذ در قالب فیلمنامه و یا استوری‌بُرد نشان می‌دهد.

اولین و مهمترین کار آماده‌سازی نوشتن یک اسکریپت است. یک سند را در پردازشگر کلمه مورد علاقه خود شروع کنید و شروع به نوشتن آنچه می‌خواهید بگویید.

اگر در حال انجام یک اسکرین‌پست یا میکروویدئو هستید – که شامل ضبط صفحه است – روندی را که قصد نمایش آن را دارید انجام دهید. برای خود صحنه‌سازی کنید. فکر کنید که فردی از مخاطبان شما کنارتان نشسته باشد. در این حالت چگونه این روند را توضیح می‌دهید.

پس از نوشتن فیلمنامه، یک استوری‌بُرد ایجاد کنید. استوری‌بُرد، توالی بصری یک ویدئو را از طریق طرح‌ها یا تصاویر ساده نشان می‌دهد.

من معمولاً چند اسکرین‌شات یا عکس می‌گیرم تا ایده‌ای مشخص از آنچه می‌خواهم در ویدئوی خود نشان دهم داشته باشم. چیدمان استوری‌بُرد شما نباید زمان زیادی ببرد، و نیازی نیست که برای ترسیم چیزی زیبا عذاب بکشید. فیگورهای ساده به خوبی این کار را انجام می‌دهند.

این مرحله قبل از شروع ضبط یا ویرایش به شما ایده بهتری از روند کلی ویدئو می‌دهد.

مرحله 4 – فیلم آموزشی خود را ضبط و ویرایش کنید؛

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

بسیار خوب، هنگامی که تمام کارهای آماده‌سازی را انجام دادید، می‌توانید ضبط را شروع کنید. برای دریافت ویدئوی خوب، لازم نیست یک حرفه‌ای ویدئو باشید. هر کسی می‌تواند تنها با کمی تمرین یک تصویر را ضبط کند. و اگر انتخاب کرده‌اید که یک فیلم نمایشی اجرا کنید، احتمالاً فناوری (دوربین گوشی هوشمند) را در جیب خود دارید تا یک ویدئوی عالی ضبط کنید.

هنگامی که فیلم خود را ضبط کردید، چندین راه برای ویرایش ویدئو وجود دارد تا از نظر بصری جذاب شود.

از دارایی ها و الگوهای موجود استفاده کنید؛

استفاده از عناصر گرافیکی، یک راه عالی برای شروع کار بر روی ویدئوی شما است.

  • برای شروع، از چند تصویر برای مقدمه، کناره و قالب‌های یک سوم پایین‌تر استفاده کنید. این عناصر را می‌توان ویرایش کرد تا با استانداردهای شرکت و برند مطابقت داشته باشد.

سپس از بین بیش از هزاران منبع، از جمله پس‌زمینه‌های متحرک، انیمیشن‌ها، تصاویر و موسیقی کمک بگیرید تا ویدئوی شما تکمیل شود.

  • در اسکرین‌کست‌ها و سایر ویدئوها، حاشیه‌نویسی روشی عالی برای جلب توجه به چیزهای خاص است. فلش‌ها و پیام‌های گرافیکی را می‌توان حتی با انیمیشن‌ها و متن ترکیب کرد تا توجه بینندگان، در جایی که لازم است حفظ شود.
  • قرار دادن متن روی ویدئو، به شما کمک می‌کند تا هنگام تدوین نکات کلیدی، موارد بصری جذاب را نگه دارید و از آن در گرافیک‌های یک‌سوم پایین‌تر کادر برای معرفی باند صدا یا تاکید بر یک نقطه یا ایده استفاده کنید.

کاری کنید که متن و اشکال در ویدئوی شما، در امتداد صفحه حرکت کنند. انیمیشن‌ها برای تنوع و جذابیت تصاویر در ویدئوهای آموزشی، عالی هستند.

  • انیمیشن‌های سفارشی یکی از گزینه‌ها هستند، اما نرم‌افزار کمتازیا “Camtasia Behaviors” یک راه آسان برای افزودن سریع حرکت خلاقانه به متن، اشکال و دیگر گرافیک‌های ویدئوهایتان است.
  • از نشان دادن راوی در ویدئوهای خود نترسید. در اسکرین‌کست‌ها، این کار با ضبط وب‌کم و سپس جابه‌جایی به آن فیلم در لحظات مناسب، معمولاً ابتدا و انتهای آن، انجام می‌شود.

فقط مطمئن باشید که نگاه راوی به دوربین باشد!

  • تعامل تکنیکی است که در ویدئوهای آموزشی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. با هات‌اسپات‌های تعاملی، می‌توانید بینندگان را به نقطه خاصی در یک ویدئو هدایت کنید و از آنها بخواهید پاسخ دهند یا بینندگان را به مرحله بعدی در یک مجموعه راهنمایی کنید.

مرحله 5 – مرور و تکرار؛

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

هنگامی که از پیش‌طرح (نسخه اولیه) ویدئو خروجی گرفتید، یکی از بهترین کارها این است که با ذینفعان یا همکاران در باره آن مشورت کنید.

یک بررسی در مورد خروجی ویدئو، به شما می‌گوید که آیا در مسیر درستی هستید یا خیر و قبل از اینکه به فرم نهایی نزدیک شوید، در صورت لزوم، اصلاحات را انجام دهید. ایجاد تغییرات زودتر در یک پروژه همیشه آسان‌تر است.

علاوه بر این، نگاه کردن به مجموعه‌های دیگر از چشم‌ها بهترین راه برای اطمینان از عدم وجود اشتباهاتی مانند اشتباه تایپی یا نقص طراحی در محصول نهایی است.

وقتی آماده دریافت نظر شدید، پیش‌نویس ویدئوی خود را در یک برنامه مانند “TechSmith Video Review” آپلود کنید، – که بازخورد کارآمد و موثری دارد – سپس، افراد را دعوت کنید تا آن را بررسی کنند یا پیوند عمومی را برای ارسال به گروهی از افراد، فعال کنید. افراد گروه می‌توانند نظرات خود را بگذارند، ویدئو را با شکل‌ها، فلش‌ها یا متن علامت‌گذاری کنند و به یکدیگر پاسخ دهند.

هنگامی که بازخورد را دیدید، از نظرات آنها در ویدئوی اولیه خود استفاده کنید، و پیشنهادات را در حین پرداختن به آنها در پروژه خود بررسی کنید. هنگامی که همه بازخوردها گنجانده شد، از طریق حلقه بازخورد بازگردید و نسخه جدید ویدئوی خود را برای دور دیگری از بازخورد آپلود کنید.

بازخورد و بررسی دو راه موثر، برای ساختن یک ویدئوی عالی است، بنابراین، برایش وقت بگذارید. ممکن است منطقی باشد که دو یا حتی سه بار آن را مرور کنید تا مطمئن شوید که ویدئوی شما درست است.

مرحله 6: فیلم آموزشی خود را تولید و پخش کنید؛

چگونه ویدئوی آموزشی بسازیم

در نهایت، ما به آخرین مرحله برای ایجاد یک ویدئوی آموزشی درجه یک رسیدیم؛ تولید و پخش. این زمانی است که ما ویدئو را در دسترس بینندگان خود قرار می‌دهیم.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که ویدئو را تولید کنید. تولید ویدئوی شما آن را از ویرایشگر ویدئو به یک فایل ویدئویی تبدیل می‌کند. احتمالاً در مورد فرمت‌های مختلف فایل‌های ویدئویی، به خصوص رایج‌ترین و پرکاربردترین فرمت‌های MP4 شنیده‌اید. اگر دلیلی برای این کار نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنم ویدئوی خود را به صورت MP4 با همان اندازه‌ای که آن را تدوین کرده‌اید، تولید کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک‌های تدوین، مقاله؛ «آنچه نیاز است درباره تدوین بدانید» را بخوانید.

پس از تولید ویدئو، نوبت به پخش آن می‌رسد.

پخش یا میزبانی به این معنی است که چگونه یک ویدئو در دسترس بینندگان قرار می گیرد.  یوتویوپ و آپارات، نمونه‌هایی از پخش هستند، اما روش‌های دیگری برای پخش ویدئو وجود دارد و مهم است که بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید ویدئوی خود را عمومی کنید، پیشنهاد می‌کنم یک ویدئوی YouTube بسازید. یوتیوب برای یادگیری محتوا عالی است. با این حال، اگر می‌خواهید فقط برای افراد شرکت شما در دسترس باشد، می‌توانید آن را در گروه یا وب‌سایت شرکت خود پخش کنید.

گزینه دیگر استفاده از Screencast.com است که به شما امکان می‌دهد ویدئوها و تصاویر را پخش کنید و سپس یک پیوند را با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر ویدئوی خود را با Camtasia ایجاد کرده‌اید، می‌توانید مستقیماً در Screencast.com، YouTube یا Vimeo ویدئو تولید کنید.

اکنون آماده ساختن فیلم‌های آموزشی خود هستید!

سوالات متداول؛

فیلم آموزشی چیست؟

یک ویدئوی آموزشی آنلاین، چه برای آموزش کارمندان و چه برای آموزش مشتریان، ویدئویی است که برای آموزش بینندگان در مورد یک موضوع خاص با هدف آموزش یک مهارت یا دانش اختصاص داده شده است.

 

چگونه فیلم های آموزشی موثر بسازیم؟

اولین کاری که باید برای ایجاد یک فیلم آموزشی با کیفیت بالا انجام دهید این است که مطمئن شوید محتوا مرتبط و مرتبط است. البته مواردی مانند جلوه‌های بصری، موسیقی و سایر پیشرفت‌ها کمک می‌کنند، اما اگر ویدئو جالب و آموزنده نباشد، ویدئوی شما شکست می‌خورد.

 

کجا می‌توانم یک فیلم آموزشی پخش کنم؟

پخش به این معنی است که چگونه یک ویدئو در دسترس بینندگان قرار می‌گیرد. YouTube و Vimeo نمونه‌هایی از پخش در سایت‌ها هستند، اما راه‌های دیگری نیز برای میزبانی محتوای ویدئویی شما وجود دارد. مهم است که یکی را انتخاب کنید که برای شما بهترین کار را دارد.

 

چگونه یک فیلم آموزشی تولید کنیم؟

برای تولید آسان یک فیلم آموزشی به تجربه یا مهارت‌های ویدئویی زیادی نیاز ندارید. شما فقط به یک دوربین یا ضبط کننده صفحه، یک میکروفون خوب و نرم افزار ویرایش ویدئو نیاز دارید.

در آینده مقالات دیگری نیز که برای بخش‌های تولید که در آموزش بکار می‌آیند را ارائه خواهیم داد.

ترجمه؛ بهنام شاه‌حسینی

اگر این محتوا برای شما قابل استفاده بود، خوشحال می‌شوم آن‌را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید. ضمنا برای تماشای آموزش‌ها و ترفندهای ویدئویی بیشتر می‌توانید به صفحه اینستاگرام دهکده هنر بپیوندید.

درباره دهکده هنر

دهکده هنر یک موسسه فرهنگی هنری با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد و از سال 1381 بصورت تخصصی در زمینه برنامه‌ریزی، برگزاری و پوشش تصویری رویداد، همایش و کنفرانس ها در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجاره واحد سیار میتوانید بصورت رایگان از همکاران ما مشاوره دریافت کنید. شماره تماس تلفنی : 09120216167

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *